AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Likkebaarden bij fotoshow 599 GTB HGTE
79
Een GT van Ferrari met een van de Enzo afgeleide V12 voorin; veel beter kan het niet worden, zou je zeggen. Ferrari onthulde op de Autosalon van Genève de 599 GTB Fiorano met het HGTE-pack. Dat is een afkorting voor Handling Gran Turismo Evoluzione.
De naam geeft het al een beetje aan, het HGTE-pakket is erop gericht de 599 GTB Fiorano een scherper weggedrag mee te geven. Het pakket bestaat uit wijzijgingen aan het chassis, nieuwe software voor de versnellingsbak en wat cosmetische aanpassingen.
De 599 GTB HGTE ligt 10 millimeter dichterbij het asfalt. Verder zijn de dempers voor 17 procent harder afgesteld; achter is dit 15 procent. De anti-rollbar is 1,5 millimeter dikker en de transmissie schakelt nu in 85 milliseconden van verzet, 15 milliseconden sneller dan in de gewone 599. De matzilveren wielen schaven 5 kilogram van het gewicht af.
Vermogenstechnisch gezien verandert er niets, maar dat was ook niet echt nodig bij een V12 met 620 pk onder de kap. Wel fijn in deze tijden is dat bij de modeljaarwijziging de CO2-uitstoot van de 599 GTB Fiorano flink daalt. Voorheen kwam verliet elke kilometer 490 gram CO2 de uitlaat, nu is dat 415 gram. Nog steeds geen waarde om de regenwouden mee te redden, maar wel een grote stap.
Ferrari geeft aan dat het Handling Pack de 599 GTB 0,6 seconden sneller maakt op het Fiorano testcircuit. Het pakket is niet goedkoop, maar een dergelijke waarde is ongetwijfeld genoeg om de meeste klanten deze optie te laten aanvinken op het orderformulier.
De 599 GTB HGTE ligt 10 millimeter dichterbij het asfalt. Verder zijn de dempers voor 17 procent harder afgesteld; achter is dit 15 procent. De anti-rollbar is 1,5 millimeter dikker en de transmissie schakelt nu in 85 milliseconden van verzet, 15 milliseconden sneller dan in de gewone 599. De matzilveren wielen schaven 5 kilogram van het gewicht af.
Vermogenstechnisch gezien verandert er niets, maar dat was ook niet echt nodig bij een V12 met 620 pk onder de kap. Wel fijn in deze tijden is dat bij de modeljaarwijziging de CO2-uitstoot van de 599 GTB Fiorano flink daalt. Voorheen kwam verliet elke kilometer 490 gram CO2 de uitlaat, nu is dat 415 gram. Nog steeds geen waarde om de regenwouden mee te redden, maar wel een grote stap.
Ferrari geeft aan dat het Handling Pack de 599 GTB 0,6 seconden sneller maakt op het Fiorano testcircuit. Het pakket is niet goedkoop, maar een dergelijke waarde is ongetwijfeld genoeg om de meeste klanten deze optie te laten aanvinken op het orderformulier.