Leaseauto's maken minder kilometers
Gemiddeld duurder, looptijd langer
De Vereniging voor Autoleasemaatschappijen (VNA) bevestigt wat iedereen al vermoedde: leaseauto’s maken minder kilometers dan voorheen. Dat leidt in veel gevallen tot langere looptijden, meldt de branchevereniging.
Al het thuiswerken leidt ertoe dat auto’s vaker stilstaan en dat geldt natuurlijk zeker ook voor leaseauto’s. Waar zakelijke leaseauto’s volgens de VNA in 2019 nog gemiddeld 33.100 kilometer per jaar reden, was dat in 2020 voor beëindigde contracten nog maar 31.400 kilometer.
Bij private-leaseauto’s is een soortgelijke trend zichtbaar en daalde het gemiddelde jaarkilometrage van 16.900 naar 14.900. Voor bestelauto’s meldt VNA een minder sterke daling van 31.600 in 2019 naar 31.000 nu. Niet zo verwonderlijk, want aan koeriersritten is met alle internetbestellingen van tegenwoordig natuurlijk geen gebrek.
VNA wijst niet alleen de coronacrisis aan als oorzaak van deze kilometerdaling, maar merkt ook op dat de zakelijke fiets stevig in populariteit toeneemt. De daling van het aantal jaarlijkse kilometers leidt ertoe dat veel leasecontracten worden verlengd. In de genoemde periode steeg de theoretische looptijd van zakelijke contracten gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Voor private-leasecontracten meldt VNA een stijging van 49,1 naar 49,9 maanden.
Duurder
VNA constateert tegelijkertijd dat de auto’s die worden geleased steeds duurder worden. Dat heeft alles te maken met de elektrificatie van het wagenpark: EV’s en plug-in hybrides worden steeds populairder, maar zijn in aanschaf bijna zonder uitzondering duurder dan een traditioneel aangedreven alternatief. Daardoor daalde de theoretische gemiddelde CO2-uitstoot van het leasewagenpark van 95 naar 83 gram per kilometer.