Land Rover vernieuwt Discovery Sport

Vooral technisch opgewaardeerd

Land Rover Discovery Sport 2020
Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020Land Rover Discovery Sport 2020

Land Rover voert een grondige update door op de Discovery Sport. De in 2014 geïntroduceerde SUV wordt zowel optisch als technisch aangepakt.

Zo op het eerste gezicht lijkt de vernieuwde Discovery Sport niet zo gek veel af te wijken van het model dat in 2014 werd gepresenteerd. Maar wie beter kijkt, ziet toch echt verschillen met het origineel. De gefacelifte Discovery Sport krijgt een gewijzigde snuit, waar nieuwe koplampunits, een aangepaste grille en een bijgepunte bumper het beeld bepalen. De koplampen zijn niet alleen anders ingedeeld, ze zijn ook daadwerkelijk anders van vorm. De achterlichten zijn, net als de achterbumper, natuurlijk ook vernieuwd. Het zijn echter vooral de technische wijzigingen die de hoofdmoot van deze bijpuntsessie beslaan.

Vanbinnen monteert Land Rover een compleet opgefrist interieur. Niet alleen het dashboard is nieuw, ook de deurpanelen zijn opnieuw ontworpen. Op de middenconsole vinden we voortaan het Touch Pro-infotainmentsysteem, een systeem dat standaard is en in de basisversie al is gekoppeld aan een 10,25-inch groot aanraakscherm. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay. Ander nieuws op uitrustingsgebied: optioneel is een inductielader leverbaar en Land Rover geeft de auto zes USB-poorten en drie 12-volt laadpunten mee. De stoelen op de tweede én derde zitrij zijn optioneel voorzien van koeling en verwarming. Een achteruitrijcamera is standaard aanwezig.

a href=

Land Rover zegt de koets namelijk 13 procent stijver te hebben gemaakt. Daarnaast moeten er dankzij anders gemonteerde subframes minder vibraties en rijgeluiden in het interieur doordringen. Minstens zo interessant: Land Rover heeft de Discovery Sport klaargestoomd voor 48-volt mild hybrid-techniek. Tijdens het remmen vrijgekomen energie vindt via de startmotorgenerator zijn weg naar het in de bodem verwerkte accupakket. Die energie kan gebruikt worden bij het accelereren. Deze MHEV-variant zou 6,9 l/100 km verbruiken. Land Rover zet verder ook reguliere benzine- en dieselmotoren op de leveringslijst. De 250 pk en 400 Nm sterke benzineversie is de krachtigste van het stel, de 150 pk sterke Ingenium-diesel met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak de 'efficiëntste'. Het merk spreekt van een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km.

Meer aanpassingen: de brandstoftank heeft voortaan een inhoud van 65 liter, 20 procent groter dan voorheen en de Engelsen hebben de negentraps automaat aangepakt om het brandstofverbruik met zo'n 2 procent verder terug te dringen. Disco's Sport met vierwielaandrijving beschikken zijn bij normaal gebruik in feite voorwielaandrijvers. De achteras schakelt bij als dat nodig wordt geacht. Nog niet efficiënt genoeg? Nog even geduld, Land Rover belooft namelijk de komst van een plug-in hybride én van een benzinevariant met drie cilinders. Beide versies komen medio dit jaar beschikbaar.

De S-, SE- en HSE-uitvoeringen hebben een zilverkleurig logo aan zowel de voor- als achterzijde. Bij de sportiever ingestelde R-Dynamic zijn deze donkerder uitgevoerd. Liefhebbers van donkerkleurige details kunnen overigens een Black Pack bestellen waarbij onder meer de grille, luchtinlaten op de spatborden en de logo's in het zwart worden uitgevoerd. Voor het eerst levert Land Rover op de Discovery Sport wielen in de maat 21-inch, al begint het aanbod bij 17-inch exemplaren. Andere opties: Adaptive Dynamics (adaptief onderstel), een Smart View-achteruitkijkspiegel (reguliere én digitale achteruitkijkspiegel) en Clearsight Ground View waarmee je in feite het terrein onder de auto kunt zien.

De vanafprijs van de vernieuwde Discovery Sport is vastgesteld op € 54.800.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.