Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Nieuwe motoren voor Range Rover Evoque en Land Rover Discovery

En nieuw infotainment

16
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery SportLand Rover Discovery SportRange Rover EvoqueRange Rover EvoqueRange Rover Evoque
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
26 augustus 2020 om 01:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Voor het nieuwe modeljaar houdt Land Rover de Discovery Sport en de Range Rover Evoque tegen het licht. Vooral op motorisch gebied is er interessant nieuws. De Evoque krijgt onder andere een nieuwe motor onderin het gamma en beide auto's krijgen nieuwe diesels en een nieuw infotainmentsysteem.

Range Rover Evoque

Land Rover voert een aantal interessante vernieuwingen door voor de Discovery Sport en de Range Rover Evoque. Om te beginnen bij de Evoque. Die krijgt namelijk een nieuwe instapper: de P160. Een nieuwe Ingenium 1.5 driecilinder benzinemotor met 48V mild-hybrid techniek doet daarin dienst. Het 160 pk en 260 Nm sterke blok is in staat deze voorwielaangedreven Evoque in 10,3 seconden naar 100 km/h te brengen. Schakelen gaat met een achttraps automaat. De elektrische ondersteuning, die werkt op elektriciteit die bij remmen en gas los wordt opgewekt, zorgt dat de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 108 gram per kilometer. Dat moet uiteraard de prijs ten goede komen.

Op internationaal dieselvlak komt de (ook mild-hybrid) D165 erbij. Bij de AWD is de 165 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor goed voor een 0-100 sprint in 9,8 seconden. Dat is 0,5 langzamer dan bij de D180 AWD, die momenteel de keuze is voor Evoque-rijders die dergelijke dieselprestaties willen. Dankzij de 48V-startergenerator moet het verbruik en de uitstoot gunstiger uitpakken en dat moet voor de Nederlandse markt weer wat bpm schelen. Ook voegt Land Rover de D200 aan het aanbod toe, met een 200 pk sterke versie van diezelfde motor. Het is op het moment van schrijven nog niet helemaal zeker of deze diesels ook in de Nederlandse prijslijst komen te staan. Ook precieze verbruikscijfers van de genoemde motoren moeten we je nog even schuldig blijven.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Land Rover Discovery Sport

Zoals gezegd is ook de motorenlijst van de Land Rover Discovery Sport onder handen genomen. Bij de ‘Disco’ wordt de eerdergenoemde D165 ook aan het aanbod toegevoegd. Bij de D165 krijg je de bij de Evoque reeds genoemde nieuwe mild-hybrid dieselkrachtbron met 165 pk onder de kap, die eveneens met een gunstiger verbruik en uitstoot vergelijkbare cijfers levert als bij de D180 het geval is. Om het gat tussen deze D165 en de reeds leverbare D240 te overbruggen, schuift Land Rover ook bij de Discovery Sport de 200 pk sterke D200 ertussen in het aanbod.

Tenslotte komt er op internationaal benzinevlak nog de P290 bij, de nieuwe subtopper onder de plug-in hybride P300e. Een 'e' ontbreekt in de typebenaming en dat geeft al aan dat het hier niet gaat om om een plug-in, maar gewoon een versie die benzine lust. Een nieuwe topversie voor de stekkerloze Discovery Sports dus, met net even wat minder vermogen dan de deels elektrisch aangedreven Disco. In 7,4 seconden moet 100 km/h op de klok kunnen staan, waarmee de P290 nog wel 0,8 seconden moet toegeven op de P300e. Ook in dit geval geldt weer; preciezere prestatie- en verbruikscijfers volgen.

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport

Pivi Pro

Niet alleen op motorisch gebied is er nieuws, want ook in het interieur van beide auto's gaat het er binnenkort anders aan toe. Zowel de Evoque als de Discovery Sport krijgen het Pivi en Pivi Pro-infotainmentsysteem toebedeeld. Dat kennen we al uit de Defender. Het nieuwe systeem, standaard vanaf S-uitvoeringen, moet intuïtiever te bedienen zijn dan het TouchPro-systeem dat nu in beide modellen zit. Dat komt onder meer omdat de verschillende functies zich vanaf één homescreen laten bedienen in verschillende vensters. Daarbij 'leert' het meer over de gebruiker van de auto. Zo schakelt het onder meer stembegeleiding in het navigatiesysteem automatisch uit als je op wegen rijdt waar je heel regelmatig rijdt. Verder voegt Land Rover 'Cabin Air Filtration' toe aan de opties. Dat moet op een slimme wijze voor zo schoon mogelijke lucht in de auto zorgen, door de lucht te meten op verontreinigingen. Land Rover zegt trots dat het bijvoorbeeld ook de kans op besmetting van inzittenden met virussen grotendeels tegen moet kunnen gaan. Een 'hot item' op dit moment in de wereld.

Specifiek voor de Nederlandse markt bedoelde aanvullende informatie, zoals nieuwe prijzen en introductiedata, volgt op een later moment.

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque Land Rover Discovery Sport

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 150pk 2WD Prestige

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 150pk 2WD Prestige

    • 2013
    • 195.743 km

    € 15.950

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 HSE Dynamic

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 HSE Dynamic

    • 2017
    • 67.654 km

    € 49.950

    Land Rover Range Rover Evoque Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Prestige [ panoramadak clima leder -navi xenon ]

    Land Rover Range Rover Evoque Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Prestige [ panoramadak clima leder -navi xenon ]

    • 2013
    • 199.902 km

    € 20.945

Meer Land Rover Range Rover Evoque occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Range Rover Evoque

    16
    • 22 juni 2021

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Range Rover Evoque specificaties
  • Land Rover Range Rover Evoque occasions
  • Land Rover Range Rover Evoque video's
Advies en informatie
  • Land Rover Range Rover Evoque tests
  • Land Rover Range Rover Evoque gebruikersreviews
  • Land Rover Range Rover Evoque index
PREMIUM
Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery Sport eD4 E-Capability Pure (2016)

    Land Rover Discovery Sport eD4 E-Capability...

    • 27 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)

    Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability...

    11
    • 10 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150 4WD SE (2015)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150...

    • 2 december 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery Sport TD4 180 HSE (2015)

    Land Rover Discovery Sport TD4 180 HSE...

    6
    • 28 november 2015
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi (2014)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD...

    13
    • 18 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic (2012)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD...

    11
    • 19 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Pure (2012)

    Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD...

    44
    • 15 januari 2012
meer reviews
Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

De vorige keer dat er een product van Land Rover op de rollenbank stond, was die auto een flink...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque -...

    • 22 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best leuk, zonde dat ze verdwijnen'

    Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best...

    48
    • 5 maart 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Land Rover Discovery Sport

    Modeljaarupdate voor Land Rover Discovery...

    14
    • 15 december 2021
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

    Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

    • 12 augustus 2021
  • Nieuws
    Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

    Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

    3
    • 19 juli 2021
Merk
Merk
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    56
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden