Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)

autoreview

Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)
Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)Land Rover Discovery Sport TD4 150 E-Capability Pure (2016)

Signalement

UitvoeringDiscovery Sport TD4 150 E-Capability Pure
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En we zijn weer vertrokken

  • 51.000 km

Na de slechte ervaring met de peugeot 4007, waren we op zoek naar een andere 2ehandswagen.

Altijd dezelfde criteria.
7 plaatsen en 4x4.

We vonden dit terug in de basisversie Land rover Discovery sport. In het (lelijke) wit.
Omgedoopt door gezinsleden : "Very-disco" of "snowhite".

Nu ben ik wel geschrokken van de reacties van deze aanschaf.

Ha, ne chique witte koekendoos! amaai dure tank gekocht? Wow een Land Rover....duur zeker?

Ik ben een grote motorfiets liefhebber en heb geen enkele voeling met automerken. Ik weet wel dat de Duitse merken veel bijval krijgen van het mannelijke (en ook verbazend vaak van het vrouwelijke) geslacht als ze een interesse hebben in auto's. Ik niet echt....of beter => Ik echt niet.
De dikke range en land's hebben ook blijkbaar deze uitstraling.
Met mijn vorige auto's ( c-crosser en 4007.) was die uitstraling er niet.

We staan toch allemaal veel te vaak zielig in de file, wat doet het merk auto ertoe? Een benzinetank wordt gemiddeld (ik herhaal "gemiddeld" voordat er vingers de lucht in gaan en ik straks geen vriend meer heb op facebook...) aan een tempo van 40-55kmh leeggereden. Kijk maar eens na op uw boordcomputer. Sta ja daar mooi met uw Tesla van 7m² aardoppervlakte op de bvb de ring van Antwerpen. (wereldberoemd voor zijn file-km's)

sorry,...... heb me even laten gaan. Terug naar de essentie.

Kale uitvoering, want geen middenarmsteun, geen achteruitkijkspiegel met dimfunctie s'nachts, geen parkeersensoren vooraan, geen mooie velgen, geen leer, geen elektrische zetelregeling.
Soms wat lastig, maar ach dat kan niet stuk.

7 plaatsen is nuttig om alle kids en vrienden van A naar B te verplaatsen. De 2 achterste zitplaatsen zijn groter en steviger dan bij de Franse voorgangers.

Onze persoonlijk strenge criteria gaf ons geen keuze voor het type brandstofmotor. Een Euro 6 Dieselmotor. Je mag er nog de steden mee binnen in België. Ook de km's tikken snel aan. Reeds 30000 km in 8 maanden tijd.

4x4 gaf aanleiding tot familiale discussies. We doen namelijk aan bosbeheer. 5% van de tijd rijden we onverhard. In de zomer is die 4x4 quasi niet nodig.
In de winter is dit 0,1% van de tijd. Dit wil zeggen dat je op 1000km , 1km 4x4 nodig hebt of je zit vast. (tractor zoeken, kabel aanhangen, tijd kwijt ,enz...)
Ik denk dat objectief gezien 4x4 verantwoord is. Niet iedereen is het daar bij ons mee eens.

Dit wil ook zeggen dat die auto's vaak vuil zijn binnen en buitenkant. Koppeling en remmen krijgen het flink te verduren.
Krassen zitten er al op. Waarom die witte kleur? Was helaas niet te kiezen in het tweedehands aanbod met onze criteria. Er bleef nog maar 1 auto over. Dit geeft de auto een drugsdealer allure. Vandaar de naam snowhite... ;-)

Binnenkort eerste OH. Ik laat jullie weten hoe duur dit zal zijn.

=> " het OH is uitgevoerd en is niet goedkoop. 685€.
Vooral de longli$fe olie is heel duur. 6,5L aan 26,3€/L is veel...
100€ mag je aftrekken want was voor herstelling voorraam ster, en dat valt buiten het reguliere onderhoud."


Verbruik bij rustig rijden : 1 op 15. Vind ik prima
Verbruik in terrein : 1 op 12
Verbruik met 600kg aanhangwagen : 1 op 12

Geen olieverbruik merkbaar.

Comfort is ok, maar stoelen zijn voelbaar basisklasse.
geluiddemping is goed. Overzicht is voor mij goed (1m80) maar mijn vrouw heeft het lastig met haar kleinere gestalte om de grenzen van de auto in te schatten.

Uiteraard heeft onze wagen enkele maanden na aanschaf reeds haar eerste ongeval voor de kiezen gekregen. Achterligger zag onze auto met aanhangwagen over het hoofd en aanhangwagen is in de achterkant van de (gelukkig) zwarte onderbumper geschoten. Gevalletje verzekering.

Bemerkingen of onvolkomenheden ? U weet me digitaal te vinden.

polyvalent zakmes

  • 80.000 km

Vandaag de kaap van 80.000km gerond zonder noemenswaardige opmerkingen.

Het jaarlijks onderhoud is net gedaan en op een nieuwe startknop na (binnen garantie) geen speciale dingen. Het factuur is nog onderweg en zal ik binnenkort aanvullen op dit artikel.

Het is een polyvalent zakmes. Misschien nog niet de kwaliteit van een "Zwitsers" zakmes daar is ie nog te jong voor en moet deze wagen zijn betrouwbaarheid langer tonen. Maar qua polyvalentie is dit een topper.

De 7 plaatsen worden wekelijks gebruikt, maar evengoed de 2 zitrijen neergeklapt om een grote koffer te bekomen en een verhuiswagentje te hebben. De ruimte is zeer goed, maar helaas heb je geen vlakke bodem als alles is ingeplooid.

Trekhaak voor fietsen, moto’s etc te vervoeren op de aanhangwagen.

4x4 om onze job uit te voeren in de bossen.

Olieverbruik niet meetbaar.

Om de +-15000km moet ik +-10L adblue vullen.

Slijtage banden gaan niet zo snel wegens het bezitten van een set winterbanden.

Versnellingsbak is ok. Voelt niet echt stevig aan, maar goed genoeg.

Wegligging is ok. Ook daar mag je niet veel verwachten in een hogere wagen met dikkere/hogere banden. De wegligging geeft geen aanzet om eens snel een flitsende zigzag te organiseren.

Motor is ok. Sorry voor de 3 ok’s, maar het is goed zonder meer. Niet altijd veel vermogen op overschot door het gewicht, maar voor snelheid zal ik wel iets anders uit de garage rijden.

De remmen zijn beter dan op mijn lichtere en kleinere skoda fabia. Die zijn gewoon prima.

Het verbruik vind ik uitstekend met een gemiddelde score (zonder onverhard en aanhangwagen) van 6,5L /100km. Of 1 L op 15,4km. We hebben sinds het bezit van onze “Indische TATA” Land Rover 2250€ uitgespaard op brandstof tov onze vorige Citroën c crosser of peugeot 4007. Maar de aanschafprijs was wel wat hoger.

Het is wel een primitief aangeklede auto waar vanzelfsprekende snufjes in deze prijsklasse ontbreken. Middenarmsteun, dimmende achteruitspiegel, leder, achteruit camera….maar stoort ons niet echt. Dus comfort is …..ok.
Zetels zijn goed voor personen van 1m80. Maar de lederen zetels van de Landrover vervangwagen tijdens het uitvoeren van het jaarlijks OH zijn een stuk beter.Mijn vrouw is kleiner en zit minder goed. Is voor haar een minpunt.

Update op 19 juli :
Wow op 1 week tijd 1000€ kwijt aan deze wagen.
2 nieuwe voorbanden, want we hadden in de bossen een scherpe wortel geraakt (gelijk 2 nieuwe geplaatst, want andere was meer dan half versleten en de bandwangen waren ook al erg geschuurd) + 700€ aan regulier OH.
Die premium wagens zijn duur. Dit is geen verassing en een open deur intrappen, maar ik geef het grif toe.

Hopelijk vlot voorbij de 100.000km ergens in het voorjaar 2020.

Alles onder controle

  • 109.000 km

Het vorig verslagje was amper geschreven of 2500km later lichtte een lampje "motorstoring" op en noodloop vermogen.
Na diagnose bleek de roetfilter vol te zitten.
Hoe kan dat nu? Wij reden dagelijks minimaal 75km waarvan 65km autostrade zonder file. Vaak 120km. Stad werd vermeden, want niet handig met zo'n wagen, hoe kan dit nu al volzitten?
Een geluk was dat ik in de laatste weken van mijn garantie zat en hebben dit, mits wat duwen, kosteloos vervangen ipv reinigen. Werkuren hadden we wel te betalen, maar daar kon je eenvoudig aan via een werkbrug dus snel gepiept.
Gelukkig, anders hadden we +-850euro kosten.
Voor de rest heb ik mijn 2 laatste oude banden gewisseld op 100000km.

Dankzij een winter bandentest op deze site ben ik nu iets beter ingelezen. Het woord "winterbanden" zal ik niet meer gebruiken.
Ik heb nu een set "all season" banden (Dunlop) en een set "sneeuwbanden". Wat me de ogen heeft doen openen is dat sneeuwbanden overal beduidend slechter presteren behalve zeer goed in de sneeuw.....en premium zomerbanden in droge koude omstandigheden goed presteren onder de 7°C. Tot zelfs 0°C ( ik herhaal : droog)
Ik ga de sneeuwbanden enkel nog gebruiken voor onze wintersport of als het in onze regionen langer dan 1 -3 dagen zou kunnen sneeuwen. Ik ben technisch voorzien dus een wissel duurt 30-45min.
Sneeuwbanden zijn verplicht in de bergen.

Het regulier onderhoud op 102.000km heeft 650euro gekost. Waarvan 300€ werkuren en longlife olie 175€. (incl btw)

De auto wordt nu veel minder gebruikt wegens corona. De elektrische fiets en mijn scooter samen doen per jaar nu 8.000km.
Ik ben daar hoofdzakelijk blij mee, maar nu wordt die diesel euro 6 een beetje overkill in het gezin.
Maar anderzijds is het leuk om nog een 2 liter koppelrijke (ford) motor onder de kap te hebben en 1 soms 2 x per maand zorgeloos 700km te rijden met een 550kg zware aanhanger a rato van 7,5liter per 100km.
Mijn kinderen groeien ook als kool en wat been en hoofdruimte is ook goed meegenomen. Ook plaats 6 en 7 worden regelmatig gebruikt.

Zonde dat bij ingeklapte achterzetels je geen vlakke vloer hebt en ik er dus niet (diagonaal) in kan slapen.

Na 4 jaar moest de wagen voor het eerst naar de (Belgische) technische keuring. Helaas waren de koplampen gezakt (door 4jaar trillingen op onze prachtige wegen) en stonden ze niet meer binnen de toleranties. Rode kaart. De eerste de beste garage binnengereden en laten afstellen in 5 minuten tijd. 30minuten later had ik de groene kaart. Zonde dat ik dat niet eerst heb laten nakijken.

may the force be with you

  • 136.000 km

Voor de verjaardag van moeder de vrouw de auto wat opgeleukt met een originele sticker. Ze vond het gelukkig goed.
Intussen ben ik de auto echt gaan appreciëren. In niets blinkt deze uit, maar je kan er vrij veel mee. Perfect wat we zochten.

Momenteel wordt de wagen aan een grote lange ruwe test onderworpen. Voor vele autoliefhebbers zit dit toch steevast in de top 5 wat ze hun heilige koe niet willen aandoen....als lesauto gebruiken !
Niets aan te doen, de kinderen groeien op en dit is helaas onze enige handgeschakelde auto. Waarom ze nog steeds onderscheid moeten maken tussen handgeschakeld en automaat voor het rijbewijs is me deels een raadsel in België. De handbakken verliezen elk jaar terrein.
Bovendien is onze eerste tiener niet erg bedreven in autorijden en wordt de koppeling en de daarrond zijnde onderdelen zwaar op de proef gesteld.
Bijna 130.000km op de klok, maar deze auto heeft al meer afgezien met ruw terrein en schokkende martelgang dan menig andere auto op dit digitaal platform.
Tot nu toe zijn er op wat krasjes, een kleine kapotte reflector en een deukje geen extra visuele schade. Maar ik ben realistisch....
Het stoffen zwarte standaard interieur is vuil en wordt niet ontzien, maar houd goed stand (tov mijn skoda interieur) en valt al bij al goed mee qua kwaliteit. Zitcomfort (1m65(V) en 1m80(M ))is niet al te best, maar wel duurzaam.
Het meest beangstige van iemand te leren autorijden met een moderne auto is het niet kunnen ingrijpen bij een fout. Vroeger was er nog de handrem, dit kun je beter niet doen met zo'n electronische handrem. ;-)
Ik voel dat de koppeling op zijn einde komt (laat aangrijpen) maar deze aankomende kosten zijn ingerekend.

koren op de molen van de criticasters

  • 160.000 km

Rond 154000km reed ik fluitend met de auto en was ik blij. Goedgezind dwaalden mijn gedachten af naar de goede kwaliteit van de auto. Ik gaf mezelf een schouderklopje voor de jaren dat we de auto gebruikten. De korte, maar intense zoektocht en besluit tot aankoop was een voltreffer.
Veel value voor money. De auto is polyvalent. Zijn grootste troef.
Velen bashen de suv's maar ik vind het voor onze job en huidige gezinssituatie de beste optie.
soms moeten we 7 personen verplaatsen, soms 4x4, soms 850km in 1 dag, soms 1000kg trekken, heel veel spullen van links naar rechts zeulen ....en dit zonder een hoog verbruik. 6l/100km is net haalbaar. 6,5L/100 zonder al te veel moeite.
154500km. De auto maakt een fluitend geluid, zei m'n vrouw.
Ik hoefde geen testrit te maken, ik wist toen dat de rapen gaar waren.
De turbo.
Het maakt een aangenaam geluid in het interieur. Het lijkt op een oude rally groep B wagen uit de jaren 80 zonder de sensaties.
De douche ging ijskoud zijn. Er is een LandRover embleem op de kap en dat is een ongeschreven regel voor dokken bij de officiële dealer. Cashcow.
Als je aan de pokertafel met de groten wilt meespelen zijn de "blinds" al hoog nog voor er gespeeld wordt.
3 weken wachten ( maak een zin, incl. een treurige gezichtsuitdrukking, met volgende woorden : Ukraïne, brexit, evergreen, inflatie) en een factuur van 4400€! Voor de helft van die prijs is de turbo van een , pak em beet, peugeot hersteld. Vloeken.
Gebruikskosten en betrouwbaarheid gaan terug naar 1 ster.
Ja, we gebruiken de wagen intens (meer dan 30.000km/jaar), ja we doen er dingen mee waar een auto liefhebber naar de zuurstoffles moet grijpen. Maar het is ons dagelijks werkpaard.
een Landcruiser is te duur in aankoop en €/km, een Defender idem dito. Ik kan niet alles hebben. De melk van de boerin, de boter van de boerin en de boerin.
Dokken, rug rechten en doorrijden. Volgende keer een niet officiële dealer dan maar. daar is de km stand en leeftijd stilaan rijp voor.

Nog meer koren

  • 170.000 km

De turbo was hersteld, zoals jullie kunnen lezen in mijn vorig berichtje. Op 165000km was er een klein onderhoud (450€) en net rond de 170000km zien we dat er rook uit de motorkap komt.
Opnieuw naar de LR garage en de diagnose was dat 1 van de dichtingen waar de turbo bevestigd is aan de andere motorblokdelen niet meer goed afsluit. Gratis opgelost, maar helaas weer tijdsverlies. (en dure brandstof want garage is op 30km, slijtage,...)
In mijn entourage wisselen ze steeds rond de 120 a 150000km naar een nieuwe of zeer jong gebruikte auto. Uiteraard zien ze hun gelijk bevestigd met mijn frequent garagebezoek.
Deels geef ik hun gelijk, anderzijds is het nog niet dramatisch, zijn wagens een pak duurder geworden en is er nog geen EV alternatief voor onze wagen waar we deze daadwerkelijk voor gebruiken. Wekelijks moeten we 1x 600km met 600kg aanhanger afhaspelen bovenop de dagelijkse km´s, dagelijks de bossen in (bosbeheer), 7 plaatsen, 4x4.
Onze auto krijgt zijn beurten, maar moet goed aan de bak. Elke dm³ binnenruimte wordt quasi wekelijks gebruikt voor vervoer van goederen achter de eerste rij . Het interieur is dan ook verre van fris. De hemel heeft al zijn krassen, zo ook de kofferruimte. We zien wel hoe ver we komen.

Met hangen en wurgen 2Ton gehaald

  • 200.000 km

2 Ton net gehaald. Dat ging niet van een leien dakje!
Die turbo perikelen steken af en toe nog de kop op door een dichting (of luie elektro magneet injector of wathever,...) door heel soms nog de mensen in de koekendoos uit te roken. Gelukkig is dit zeldzaam, maar op dat moment is het snel de raampjes kort openzetten.
Toen kwam in oktober een rode kaart voor de keuring omdat mijn mistlicht niet werkte. Op het dashbord kwam geen melding en zelf niet gezien. Dat wordt een makkie om op te lossen denk je dan....beware! Dit specifieke model "sport" heeft een ontwikkelingsteam gehad waarbij een mistlicht vervangen per 2 moet gebeuren en de hele bumper eraf moet. Langs geen kanten kun je er anders bij. Ook de kabelboom en stekker was geoxideerd en is een multi-model waar ook de parkeer-sensoren mee verbonden zijn. 1150€ kosten!
Ik schoot in een Franse colère. Dit kan perfect, want ik heb Franse roots.
Ik ben een kruistocht begonnen tegen de invoerder. Specifiek zij. Het is eerder een ontwerp-fout dan een garagisten-fout. Met bewijs van het internet en een speciaal opgerakeld document waar specifieke werkinstructies zijn voor dit specifieke achtermistlicht euvel ben ik ten strijde getrokken. (met het zonet uitgelekte pentagon mailverkeer van Jack Teixeira over het LR achtermistlicht probleem )De invoerder was dit niet gewoon en verwees steeds naar de erkende dealer. Maar dat kastje-muur spel met een handvol paraplu's die open gingen heb ik kordaat kunnen onderbreken. Hier treft de dealer geen fout. (de invoerder ook niet, maar die hebben contacten met de constructeurs en dat was wat moeilijker om de constructeur te gaan stalken natuurlijk)
Ze hebben dit ook vrij snel toegegeven en hebben me 20% van de herstelkosten terugbetaald en de volgende OH beurt is gratis uitgevoerd. Meer kon ik niet uit de brand slepen, maar ik was al lang blij dat ze de constructiefout bekennen.
Een andere LR rijder zei me ooit dat je best per jaar 1000€ opzij zet voor herstellingen( bovenop de gewone dingen). Vaak heb je dat nodig en soms niet. Hou het dan bij voor het volgende jaar want dan zal het potje nuttig zijn. Ik vrees dat hij gelijk gaat krijgen.
Anderzijds.....
Ik val voor de 5x in herhaling in deze review ;
Deze auto wordt buitensporig hard gebruikt. Dit is op de eerste plaats een werktuig dan op de tweede plaats een gezinswagen dan een leswagen voor onze kinderen (kind 2 mishandeld momenteel de motor) enz,enz,...Deze auto ziet behoorlijk veel offroad en in de winter probeer ik het met sneeuwbanden te redden.
Binnen een week of 3 gaan de zomerbanden erop. Dan is het meeste slijk wel te overzien begin mei, maar het blijft voorzichtig rijden.
Positief is de vriendelijkheid van de erkende dealer. Bereidwillig, luisterend en probleem oplossend denken. (uitgezonderd de turbo dichting dan, maar daar kan ik mee leven) De auto rijdt nog goed en we rijden nu bijna 40.000km op een jaar. Vanaf 2ton rij ik in de bonus kilometers met het voertuig en zie wel hoe lang we het nog rekken.

2,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens