Lamborghini Huracán STJ: de laatste, de extreemste

Dubbele zwanenzang

Lamborghini Huracán STJ

Dit jaar valt het doek voor de Lamborghini Huracán. De Italianen zwaaien de exoot uit met een zoveelste speciale editie: de STJ. De Lamborghini Huracán STJ is minstens zo gelimiteerd als extreem.

Lamborghini presenteerde Gallardo-opvolger Huracán in december 2013 en is sinds zijn introductie in een enorme hoeveelheid uitvoeringen aangeboden. We noemen de achterwielaangedrevenversies, de Performante- en Evo-smaken, de STO, de Tecnica en de Sterrato. Aan die lijst voegt Lamborghini er nu nog een toe: de STJ.

De Huracán STJ geldt als zwanenzang voor de inmiddels ruim tien jaar oude Lambo die voor de komst van de Urus als 'instapper' van de Lambo-familie fungeerde. De Lamborghini Huracán STJ is gebaseerd op de Huracán STO en zwaait niet alleen dit model uit, maar ook de krachtbron die achter de voorstoelen ligt. Inderdaad: de machtige 5.2 V10. Die jankende tiencilinder maakt in de Huracán-opvolger plaats voor een machine die deel uitmaakt van een hybride aandrijflijn en die het waarschijnlijk met minder verbrandingskamers moet doen. STJ staat overigens voor Super Trofeo Jota. 'Jota' is daarbij een verwijzing naar het J-deel van de FIA-reglementen voor raceauto's. Eerder gebruikte Lamborghini de SVJ-aanduiding al eens voor de Miura en de Aventador.

De Huracán STJ is volgehangen met een pakket dat extra aerodynamische exterieurdelen naar de Huracán brengt. Het is door Labo's racetechneuten van Lamborghini Squadra Corse ontwikkeld. Daarbij staat de achtervleugel onder een scherpere hoek dan die van de STO, met als gevolg dat de neerwaartse druk achter tot 10 procent toeneemt. De V10 levert net als in de Huracán STO een machtige 640 pk en 565 Nm, dat zijn weg via een zeventraps automaat met dubbele koppeling naar de achterwielen vindt. Verder heeft de STJ instelbare schokdempers, die de adaptieve dempers van het origineel vervangen. Daarbij zetten de Italianen de STJ op speciaal 20-inch lichtmetaal met centrale wielmoer, voorzien van Bridgestone Potenza Race-rubber.

Lamborghini bouwt slechts 10 exemplaren en naar verluidt zijn die allemaal vergeven. Hiermee lijkt het echt over en uit voor de Huracán.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.