Kritiek op Duits voorstel voor gebruik synthetische brandstof na 2035

Geen reëel alternatief?

Uitlaat uitstoot dieselgate

Duitsland dwarsboomt het verbod op nieuwe personenauto's met conventionele verbrandingsmotoren per 2035. Het land wil een uitzondering voor synthetische brandstoffen. In de praktijk kan dat volgens sommigen echter tot ongewenste situaties leiden.

De Duitse FDP-minister Volker Wissing (Verkeer) zei eerder deze week dat Duitsland het verbod op de brandstofmotor toch niet wil steunen, tenzij er een uitzondering komt voor auto's die volledig op synthetische brandstof rijden. De machtige Duitse auto-industrie hoopt dat die uitzondering de brandstofmotor in leven houdt. Het leidde tot verbazing in Brussel, waar het voorstel op een lijst stond om volgende week eindelijk écht afgehamerd te worden, zonder debat. Nu moeten vertegenwoordigers van de lidstaten vrijdag toch nog bespreken hoe Duitsland overtuigd kan worden. Zonder dat land is er onvoldoende steun voor de wet, doordat ook Italië en Polen al dwarsliggen.

Het voorstel om een uitzondering te maken voor synthetische brandstoffen roept onder meer kritiek op van Jan Huitema, de VVD-Europarlementariër die de wet namens de milieucommissie door het Europees Parlement loodste. Huitema ziet niets in het voorstel. Hij wees er in een speech in het parlement al op dat er 'ontzettend veel groene stroom nodig is' om synthetische brandstoffen op een duurzame manier te maken. Het kost veel meer stroom dan elektrische auto's dezelfde afstand te laten afleggen, zo legde hij uit. "Wil je synthetische brandstoffen gebruiken, dan heb je vijf keer zo veel windmolens, zonnepanelen en dus grondstoffen nodig. Ik denk dat dit de verkeerde manier is."

Lezersreacties (170)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.