'Kleine' Jaguar XS doet XF-jas uit

Jaguar XS
Jaguar XSJaguar XSJaguar XSJaguar XSJaguar XS

Jaguars 3-serie-concurrent is afgaande op deze foto's weer een stukje dichter bij z'n definitieve vorm gekomen. De sedan is weliswaar nog zwaar gecamoufleerd, maar houdt zich niet langer schuil onder plaatwerk van een ander model.

De vorige keer dat we de baby-Jaguar tegenkwamen, droeg de auto ter camouflage nog een veel te grote XF-jas. Inmiddels laat de XS, zoals de D-segmenter voorlopig heet, wat van z'n eigen lijnenspel zien: een lange neus, hoge schouderlijn en korte kont. Het zijn de typische kenmerken van een sportief getint model.

De familiegelijkenis met andere modellen is duidelijk te zichtbaar. Wie goed kijkt, kan zien dat de raampartij aan de zijkant in een vloeiende boog loopt, om dan plotseling recht naar beneden af te zakken. Grote broer XF heeft zo'n zelfde vorm.

Ook de neus is typisch Jaguar, en geeft de auto met z'n laaggeplaatste, kwaad loerende koplampen een indrukwekkend voorkomen. Laat je overigens niet afleiden door de dikke C-stijl met gigantische dakspoiler. Deze zal niet op het uiteindelijke productiemodel niet zitten, en dient puur ter afleiding.

Om het de concurrentie zo lastig mogelijk te maken, zal Jaguar het niet bij deze vierdeurs carrosserievariant houden, maar ook met een Sportbrake- en wellicht een coupévariant op de proppen komen. De XS maakt gebruik van een nieuw, achterwielaangedreven platform, dat we ook onder de productieversie van de cross-over C-X17 gaan terugzien.

Zelfs de motoren in de XS zijn nieuw: Jaguar opteert voor verschillende tweeliter turbo-viercilinders voor zowel de diesel- als benzineversies. Jaguars Global Brand Director Adrian Hallmark heeft tegenover het Engelse AutoExpress al losgelaten dat daar motoren bij zullen zitten die in de XS minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl andere versies 300 km/h kunnen aantikken. Een behoorlijk breed aanbod lijkt dus het doel.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.