Jaguar XE - Facelift Friday
Afgeplatte lichtunits rondom
De Jaguar XE, de kleinste sedan van de Britten, is al sinds 2015 onder ons. Sinds 2019 rijdt de auto in gefacelifte vorm rond, zij het mondjesmaat. Wat veranderde er destijds eigenlijk allemaal?
We durven gerust te stellen dat de overgrote meerderheid van de mensheid de Jaguar XE best een fraaie auto vindt. Dat is vrijwel altijd het geval bij de producten van top-ontwerper Ian Callum, die in dit geval ook nog eens de dankbare taak kreeg om een compacte sportsedan te ontwerpen. Wel zou je de XE kunnen verwijten dat het simpelweg een kleine XF is, want veel verschil tussen de twee is er niet.
Wie moeite heeft met het uit elkaar houden van een XE en een XF, moet vooral bij de achterkant zijn. Hier kreeg het kleinere model vanaf het begin duidelijk andere lichtunits mee. Bij het oorspronkelijke ontwerp zijn die geheel rode lampen opvallend groot. Ze sluiten links en rechts keurig aan op de kentekenplaatuitsparing, maar zijn tegelijkertijd iets hoger geplaatst. Aan de voorkant zien we enigszins agressief ogende xenon-lichtunits, in een nogal herkenbare stijl.
Bij de facelift van 2019 verandert er aan de basis-ingrediënten eigenlijk niets. De auto voldoet dus min of meer aan de omschrijving hierboven, al zijn de achterlichten wel opvallend veel kleiner. Jaguar knijpt ze als het ware meer samen, waardoor een visueel bredere en vooral wat strakkere auto ontstaat. Aan de voorkant lijkt er weinig te veranderen, maar gebeurt er stiekem min of meer hetzelfde. De komst van led-koplamptechniek maakt plattere lichtunits ook hier mogelijk, en van die mogelijkheid maakt Jaguar dankbaar gebruik. Een op alle uitvoeringen wat agressiever ogende voorbumper en net even anders ingevulde grille maken het plaatje compleet.
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.