Kleemann E50KCC: offroad E-klasse

Kleemann E50KCC
Kleemann E50KCCKleemann E50KCCKleemann E50KCCKleemann E50KCCKleemann E50KCCKleemann E50KCC
Ongetwijfeld geïnspireerd door de Audi Allroad en de Volvo XC70 heeft de Deense tuner Kleemann de E50KCC geschapen. Natuurlijk hoort daar ook een overdosis pk's bij.
Ongetwijfeld geïnspireerd door de Audi Allroad en de Volvo XC70 heeft de Deense tuner Kleemann de E50KCC geschapen. Natuurlijk hoort daar ook een overdosis pk's bij.

Voor wie niet kan kiezen tussen een Mercedes M-klasse en een E-klasse combi bouwt de Deense tuner Kleemann de Kleemann E50KCC. Het is een Mercedes E500T 4-Matic met een grotere bodemvrijheid en een riant getunede motor. Overigens kan Kleemann elke E-klasse stationwagen van dit offroad-uiterlijk voorzien.
Kleemann ontwikkelde een speciale aanpassing voor het onderstel dat het chassis drie centimeter boven de ophanging en aandrijflijn brengt. Daardoor is het mogelijk de motor en de versnellingsbak op de originele plaats te houden; ook aan de luchtvering hoeven geen aanpassingen te worden gedaan. Samen met andere banden zorgt dit voor een vijf centimeter toegenomen rijhoogte. De bodemvrijheid neemt door al deze aanpassingen met slechts twee centimeter toe. De E50KCC staat op 255/45 ZR 18 banden. Dit rubber maakt het onder meer mogelijk om een door Kleemann ontwikkeld remsysteem te plaatsen.
Verbeterde remmen zijn nodig omdat Kleemann de standaard 306 pk van de E500 opvoert tot 595 pk. Het maximale koppel stijgt daarbij van 460 naar 770 Nm. De topsnelheid blijft met 250 km/u gelijk maar de sprint van 0 naar 100 kan de creatie van Kleemann in 4,9 seconden terwijl de normale E500 Combi dat in 6,5 seconden kan. Het extra vermogen wordt bereikt door toepassing van een compressor, aangepaste motorsoftware, een uitlaatsysteem en zogeheten 'Super Sport'-nokkenassen. Kleemann meldt dat er ook tuningspakketten zijn voor de E240, E320.
Aan het uiterlijk verandert Kleemann de onderzijde van de auto, inclusief de wielkasten om de auto een enigszins terreinwaardig uiterlijk te geven. Er zijn voorts een voor- en achterskirt met een beschermplaat aan de onderzijde en de spatborden zijn wat breder dan bij de standaard Mercedes. Tot slot geeft de achterbumper ruimte voor het handelsmerk van Kleemann: de trapeziumvormige uitlaten.  

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.