Kimera Automobili EVO37: Lancia Rally 037 in modern jasje

Op basis van Beta Montecarlo

KIMERA AUTOMOBILI EVO37
KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37KIMERA AUTOMOBILI EVO37

'Als Lancia zelf alleen nog maar Ypsilons voor Italië wil bouwen, moeten wij de rest maar doen'. Dat is althans wat men lijkt te denken bij Kimera Automobili, want deze Kimera Automobili EVO37 is een rechtstreeks eerbetoon aan de Lancia Rally 037.

Geen zorgen, liefhebbers: Kimera sloopt geen originele 037’s om tot zijn eerbetoon te komen. Het bedrijf bouwt de EVO37 echter ook niet helemaal nieuw op, maar maakt ‘m op basis van de heel wat minder zeldzame Lancia Beta Montecarlo. Dat treft, want die coupé diende ook als basis voor de originele Lancia Rally 037. De auto wordt totaal verbouwd volgens de restomod-filosifie, die min of meer dicteert dat de charme van een oud model wordt behouden in een auto die nu niet wordt gelimiteerd 'door de beperkingen van zijn tijd'. Kortom: een moderne auto in een klassiek jasje.

>500 pk

Dat moderne komt tot uiting in de toepassing van onder meer lichtgewicht materialen, ledverlichting, 18- en 19-inch wielen (maar wel in de juiste stijl) en natuurlijk ook een stevig gemoderniseerde aandrijflijn. Daarvoor wordt de oorspronkelijke Lancia-viercilinder als basis gebruikt. Met behulp van onder meer een turbo én een compressor wordt dat blok opgejaagd naar zo’n 500 tot 600 pk en 550 Nm, belooft Kimera. Verder is er keuze uit een handgeschakelde bak en een sequentieel exemplaar met schakelflippers.

KIMERA AUTOMOBILI EVO37

Lancia Rally 037

De Rally 037 is misschien wel de spraakmakendste auto uit Lancia’s rally-historie. Het achterwielaangedreven rallywapen wist in handen van onder meer Walter Röhrl vierwielaangedreven concurrenten achter zich te laten en bracht Lancia’s Martini Racing in de vroege jaren 80 naar vele overwinningen in de Groep B-klasse. Om daar te worden toegelaten is ook een kleine serie straat-037’s gebouwd: Lancia zette naar verluidt 207 Stradale-versies op de weg.

De moderne EVO37 blijft nog zeldzamer. Kimera belooft 37 exemplaren, om trouw te blijven aan dat magische getal. Maken ze daarmee niet wat weinig omzet? Neehoor: de EVO37 kost zo’n € 480.000.

Geen familie

De Kimera Automobili 037 lijkt een rechtstreeks familielid van de Lancia Delta Futurista van Automobili Amos, maar lijkt daar buiten de gedeelde filosofie niets mee van doen te hebben. Kimera en Amos zijn zo’n 250 kilometer van elkaar verwijderd in Noord-Italië. Kimera Automobili beloofde vorige maand al dat de EVO37 er zou komen, al was de naam toen nog niet bekend.

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.