Kijk, daar zoemt en wankelt de Audi A1 E-tron

Audi A1 e-tron
Audi A1 e-tronAudi A1 e-tronAudi A1 e-tronAudi A1 e-tronAudi A1 e-tron
Audi liet de A1 E-tron tot nu een beetje als een proefballonnetje rondwaaien. Maar er lijkt gezien deze spionagefoto's nu toch serieus vaart achter het project gezet te worden.

De Audi A1 E-tron maakte in maart 2010 z'n debuut als concept car op de autobeurs van Genève. Eind dat jaar konden we een korte proefrit maken met deze hybride-auto maar over productieplannen werd men bij Audi niet al te concreet. Maar afgaande op deze spionagefoto's is de fabrikant uit Ingolstadt nog steeds druk aan het testen. Dat doe je natuurlijk niet als er geen productieplannen zijn.

Een telefoontje naar Audi levert weinig duidelijkheid op. "Ik heb navraag gedaan, ook in Duitsland, maar er is niets bekend over de komst en timing. We kunnen in dit stadium nog niets concreets zeggen over de A1 E-tron", aldus de woordvoerder van Audi Nederland.

De aandrijflijn van de A1 e-tron is bijzonder: een 61 pk/150 Nm sterke elektromotor gekoppeld aan een achterin gemonteerde eenschijfs wankelmotor van 254 cc die dient als range extender. Deze motor levert bij een continu toerental van 5.000 tpm een vermogen van 15 kW. De elektromotor kan kortstondig pieken naar 102 pk en 240 Nm. Het gemiddeld verbruik van de A1 E-tron bedraagt 1,9 l/100 km en de actieradius van het accupakket is 50 kilometer, met assistentie van de verbrandingsmotor kun je 250 kilometer ver komen.

Audi heeft aan de andere kant van het spectrum een E-Tron-versie van de R8, waarmee het onlangs een recordtijd neerzette op de Ring. Wat we in de toekomst kunnen verwachten van de hybride A1, is dus nog afwachten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.