Kia lanceert Optima Hybrid

Nieuwe hybride in Korea gepresenteerd

Kia Optima Hybrid (K5)
We hebben al kennis kunnen maken met de splinternieuwe Optima maar aan de Hybrid hebben we nog niet kunnen proeven. In Korea is die versie nu uit de doeken gedaan.

Eerder dit jaar trok Kia in New York het doek van de nieuwe Optima. In Nederland is Kia's nieuwe D-segmenter vooralsnog alleen te bestellen met een 141 pk sterke 1.7-liter CRDI dieselmotor.

De vorige Optima Hybrid beschikte over een 150 pk sterke 2,0-liter benzinemotor die was gekoppeld aan een 48 pk sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen kwam uit op 177 pk.

De nieuwe Optima Hybrid - in Korea gepresenteerd als K5 Hybrid - krijgt van Kia wederom een 2,0-liter viercilinder mee, al is het blok nu 156 pk en 189 Nm sterk. Ditmaal koppelt Kia de benzinemotor aan een 52 pk en 205 Nm sterke elektronische unit. De krachten gaan via een zestrapsautomaat naar de voorwielen. De aandrijflijn is geleend van de Hyundai Sonata plug-inhybrid zoals die eerder dit jaar in Detroit werd gepresenteerd.

Net als de vorige Hybrid is ook de nieuwe Optima Hybrid vanbuiten te onderscheiden van z'n non-hybridebroers door ander bumperwerk, speciaal lichtmetaal en een grille die zich bij hogere snelheden kan sluiten.

Navraag bij Kia Nederland leert dat deze nieuwe Hybrid ons land niet zal aandoen. Moeten we het dan zonder extra efficiënte Optima doen? Gelukkig niet. Medio 2016 krijgen we namelijk een plug-inhybride Optima in de Nederlandse showrooms te zien. Deze zal later worden gepresenteerd. Zowel vanbuiten als technisch gaat-ie ongetwijfeld overeenkomsten vertonen met deze Hybrid.

Video

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.