Kia komt met apart waterstofmodel

Brandstofcel-model vanaf 2021

Kia waterstof brandstofcel FCEV
Zustermerk Hyundai zet zichzelf al jaren met enig succes op de voorgrond als het gaat om waterstofauto's, maar ook Kia heeft nu modellen met een brandstofcel in de pijplijn. Volgens de laatste geruchten zal het niet gaan om een uitvoering van een bestaande auto, maar om een compleet nieuw model.

Dat zou Kia's marketingbaas Artur Martins zelf bevestigd hebben in een gesprek met het Britse Autocar, een medium dat overigens graag geruchten verspreidt. Martins zou bovendien hebben losgelaten dat het om een groter model zal gaan. Met een speciaal waterstofmodel volgt Kia eerder het voorbeeld van Toyota, dat met de Mirai iets soortgelijks doet, dan dat van Hyundai. Tot nu toe monteerde het Koreaanse zustermerk vooral aandrijflijnen met een brandstofcel in de bestaande koets van de ix35-crossover, de voorganger van de huidige Tucson.

De krachtbron van de toekomstige waterstof-Kia zou zo'n 15 procent kleiner en lichter zijn dan een 2,0-liter brandstofmotor, maar 10 procent meer kracht leveren. Gezien de verschillen tussen 2,0-liter verbrandingsmotoren is dat een weinig meetbare claim, maar het maakt wel duidelijk dat Kia met een zeer efficiënte aandrijflijn op de proppen wil komen. De auto zou bovendien een actieradius van 500 mijl (zo'n 800 km) moeten hebben en een top van zo'n 170 km/h. De auto moet in 2021 op de markt verschijnen.

Overigens is de geschiedenis van Kia niet helemaal verstoken van waterstoftechniek. In 2008 toonde het merk al de Borrego FCEV, een forse SUV die in de Verenigde Staten als Mohave bekendstaat. Die auto mocht z'n 820 km lange actieradius bewijzen op verschillende lange ritten door de VS, maar is de conceptfase nooit ontstegen.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.