Kei-leuk: Mitsubishi eK
De typisch Japanse Kei-cars blijven een interessant fenomeen. Mitsubishi heeft de eK vernieuwd, en biedt het ukkie in twee smaken aan.
Kopers van het nieuwe MPV-achtige wagentje kunnen kiezen uit twee versies die qua uiterlijk sterk van elkaar verschillen. De eK Wagon is volgens het merk meer feminiem, terwijl de eK Custom een stoerdere, masculienere uitstraling heeft. Om dat te bereiken nam men geen halve maatregelen: de neus is totaal anders, er zijn spoilers, andere achterlichten, en zelfs de zijknipperlichten zitten op een andere plek.
Voor de aandrijving zorgt een piepkleine driecilinder van 657cc, naar keuze met of zonder turbo. De turboloze versie komt tot 50 pk, de geblazen uitvoering haalt de 60. De CVT drijft in principe de voorwielen aan, maar ook vierwielaandrijving (!) is een optie voor dit kleintje. Mitsubishi belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 29,2.
Kei-cars vallen in Japan onder een gunstig belastingtarief en zijn bovendien zeer handig in de overvolle steden. De buitenmaten moeten erg beperkt blijven om aan de voorwaarden te voldoen, wat de kei-cars altijd een wat vreemd, smal uiterlijk geeft. Dat staat succes niet in de weg, van de vorige eK verkocht Mitsubishi 750.000 stuks tussen 2006 en 2012.
PRIVATE LEASE Mitsubishi
