Karma Kaveya is beresterke elektrische sportcoupé met enorme accu
Ook nieuwe elektrische sedan op komst
Karma Automotive presenteert een gloednieuwe EV: de Kaveya. De Karma Kaveya is een absurd sterke sportcoupé met een immens accupakket. Het begin van een nieuw tijdperk voor het ooit uit Fisker ontstane bedrijf, dat meteen ook vooruitblikt op een ander nieuw model.
De auto die we ooit kenden als de Fisker Karma, is alweer enkele jaren de Karma Revero die (net als het merk Karma) niets meer met het huidige Fisker te maken heeft. Karma Automotive heeft achter de schermen hard gewerkt om met een model te komen dat het echt helemaal zelf heeft ontwikkeld. Deze Kaveya is de eerstgeborene van het onafhankelijke Karma.
Je kunt gerust zeggen dat Karma met een knaller begint. De Karma Kaveya is op papier zeer indrukwekkend. De grofweg 4,75 meter lange sportcoupé met vleugeldeuren heeft een 1.180 pk sterke elektrische aandrijflijn en een accupakket van maar liefst 120 kWh. Die techniek stelt hem in staat om in minder dan drie seconden van 0 naar 60 mph (97 km/h) te speren, een topsnelheid van zo'n 290 km/h te halen en minstens zo'n 400 km af te kunnen leggen met een volle accu.
Dat laatste is overigens juist niet echt indrukwekkend als je bedenkt hoe groot de accu is, de vierwielaangedreven Kaveya is wellicht dus wel een beetje 'dorstig'. Het gewicht van zo'n 2.400 helpt niet. Overigens verschijnt er eerder nog een 536 pk sterke achterwielaangedreven versie, die mogelijk wat verder komt. Die komt in het laatste kwartaal van 2025, de sterkste variant verschijnt een jaar later. Nog even geduld, dus.
Karma Gyesera
Karma Gyesera.
De volgorde van onthullen is kennelijk niet helemaal de volgorde van de marktintroductie. Karma laat zijn andere nieuwkomer, de Gyesera, alleen nog op vage beelden zien, terwijl die in principe al eind volgend jaar op de markt moet komen. De Karma Gyesera is een elektrische sedan en kun je waarschijnlijk een beetje zien als de spiritueel opvolger van de Karma Revero. Met zijn 5,08 meter lengte wordt het een flinke jongen, die ondanks een aluminium spaceframe en diverse koolstofvezel en aluminium panelen ook zo'n 2.400 kilo weegt. Hier doet een 590 pk sterke elektrische aandrijflijn zijn werk, goed voor een 0-60 mph-sprint in zo'n 4 seconden en een topsnelheid van 217 km/h. In de Gyesera ligt eveneens een 120-kWh accupakket, wederom goed voor een actieradius van 'minstens 400 km'.
Karma Revero

Karma Revero.
Karma vergeet tenslotte de in beginsel inmiddels zo'n twaalf jaar oude Revero niet. Die krijgt gewoon nog een keer een opfrisser. Een minimale, weliswaar. De koplampen hebben een wat andere lichtsignatuur en de merknaam is voortaan uitgeschreven op de neus. Noemenswaardige technische wijzigingen lijken er niet te zijn. Dat betekent dat de minimaal dik 500 pk sterke plug-in hybride in zo'n vier seconden vanuit stilstand naar 100 km/h schiet en ruim 100 km volledig elektrisch kan aflggen. We zijn benieuwd of er vroeg of laat nog een levensteken komt van de Karma SUV die AutoWeek bijna drie jaar geleden al in patentvorm opsnorde.