Karma GS-6: nieuwe instapper
Dik 540 pk!
Karma Automotive heeft de GS-6 voorgesteld. De naam van de auto is nieuw, maar het model is dat allerminst. De Karma GS-6 is, als het gaat om het prijskaartje, in ieder geval een stuk toegankelijker dan de Revero GT.
In Nederland kennen we de Karma als die bijzonder vormgegeven plug-in hybride van Fisker Automotive. Fisker Automotive ging echter zo'n zes jaar geleden op de fles, waarna de Chinese Wanxiang Group zich over de restanten van het bedrijf ontfermde. Uit de assen van Fisker Automotive herrees het bedrijf dat nu Karma Automotive heet. De aloude Fisker Karma, de auto dus, is nooit met pensioen gegaan. Het model werd in iets aangepaste vorm als Karma Revero voortgezet, en kreeg in 2019 de technisch grondig vernieuwde Revero GT naast zich. Karma voegt nu de goedkopere GS-6 aan zijn leveringsgamma toe, met nagenoeg dezelfde aandrijflijn als de Revero GT.
De Karma GS-6 is technisch nagenoeg identiek aan de Revero GT, maar wordt opvallend voordeliger in de markt gezet. Waar Karma zo'n 140.000 dollar voor de Revero GT vroeg, wisselt deze GS-6 vanaf zo'n 84.000 dollar van eigenaar. De aandrijflijn bestaat uit twee samen 544 pk en 746 Nm sterke elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Geheel elektrisch is de GS-6 net als de Revero GT niet. Aan boord is een 1,5-liter geblazen driecilinder benzinemotor van BMW, die het 28 kWh accupakket van stroom voorziet op het moment dat dit leeg is. De elektrische actieradius zou zo'n 130 kilometer bedragen.
De plug-in hybride GS-6 heeft logischerwijs een interieur dat, net als het exterieur, nagenoeg identiek is aan dat van de Revero GT. Die laatste blijft in de toekomst bestaan, maar krijgt straks een veel krachtigere aandrijflijn om hem van deze goedkopere GS-6 te distantiëren. Overigens heeft Karma ook een volledig elektrische variant van de GS-6 in het vat zitten: de GSe-6. Die auto krijgt volgens Karma een vanafprijs van zo'n 80.000 dollar. Inderdaad, de GSe-6 wordt goedkoper dan de stekkerhybride. De GSe-6 komt naar verwachting later dit jaar. Er komen in ieder geval versies met accupakketten van 85 kWh en 105 kWh. Ook heeft Karma een SUV in het vat zitten. Van die auto kon AutoWeek onlangs al de patentplaten vrijgeven.