Kamervragen over 'extreem hoge' laadprijzen

Vermoedens van kartelvorming

Tesla Model 3 elektrisch rijden snelladen fastned

Een kleine week geleden werd bekend dat Ionity de prijzen bij haar laadpalen flink verhoogt. De geldende vaste prijs van € 8,- per laadsessie verdwijnt en voortaan moet er 79 cent per kWh betaald worden. Daarmee loopt de teller rap op voor een volle accu. Hoewel dat bij andere aanbieders al gebruikelijk is, vragen meerdere politieke partijen de betrokken ministers om opheldering. Er zijn zorgen over kartelvorming en ongelimiteerde stijging van de laadprijzen.

De verandering van de laadprijzen bij Ionity geven een nogal vertekend beeld; de vaste laadprijs was immers bedoeld om EV-rijders kennis te laten maken met het netwerk van Ionity en vroeg of laat zou er een kWh-tarief volgen. Feit blijft dat er bij die aanbieder nu in vergelijking met concurrenten wel flink de portemonnee moet worden getrokken. Het financiële voordeel ten opzichte van fossiele brandstof tanken wordt vrijwel tenietgedaan.

Dat heeft de boel in Den Haag aardig wakker geschud, want Pieter Omtzigt (CDA) deelt een aantal kamervragen die het CDA, de CU, D66 en de VVD de ministers van Financiën, EZ&K en I&W willen stellen hierover. Men vraagt zich af wat de winstmarge op de elektriciteit is bij deze prijzen en of het de ministers opvalt dat aanbieders 'de laatste tijd de tarieven flink hebben verhoogd'. Ze vragen de ministers om een onderzoek door ACM (autoriteit Consument en Markt) naar mogelijke kartelvorming: "Gaat het zo zijn dat de overheid op allerlei manieren elektrisch rijden stimuleert en subsidieert en dat private partijen excessieve monopoliewinsten gaan maken?"

Een concreet voorstel van de partijen is het invoeren van maximumprijzen voor laden. Mocht dat geen optie zijn, dan wil men andere ideeën horen van de ministers om consumenten te beschermen tegen 'extreem hoge prijzen'.

Lezersreacties (157)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.