Kabinet trekt 125 miljoen uit voor subsidie waterstof

Einde aan 'kip-ei discussie'

waterstof tanken Toyota Mirai

Het kabinet trekt voor de komende vier jaar in totaal 125 miljoen euro uit om waterstof als brandstof te stimuleren, zo meldt demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat). Van het geld moeten ongeveer veertig stations worden neergezet en kunnen enkele duizenden voertuigen op waterstof de weg op.

Het geld komt deels uit het Klimaatfonds en werd deels vrijgemaakt bij het klimaatpakket van dit voorjaar. Vanaf maart volgend jaar kunnen bijvoorbeeld transportbedrijven subsidie aanvragen. De aanvraag moet bestaan uit minstens één station en genoeg voertuigen om dat rendabel te maken. In de praktijk komt dat neer op tien tot vijftien voertuigen.

"Daardoor komt er een einde aan de kip-ei-discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er kan worden getankt, of eerst auto's zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen", aldus het ministerie. "Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken", denkt Heijnen. "Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte gaat inlossen."

Denemarken en Shell

De waterstof-investering in Nederland staat in schril contrast met de situatie in Denemarken, waar de enige exploitant van waterstofstations het voor gezien houdt. Het openhouden van de stations zou daar simpelweg teveel verlies opleveren. Dit is juist het gevolg van dat welbekende kip-ei-verhaal, want in Denemarken rijden simpelweg te weinig waterstofauto's rond om de stations rendabel te maken.

In een reactie op die Deense situatie zegt Shell, één van de uitbaters van de waterstofstations die momenteel al in Nederland staan, het volgende: “We zien dat de markt voor Full Cell Electric Vehicle (FCEV) nu niet het momentum heeft dat Battery Electric Vehicle (BEV) ervaart. Tegelijkertijd investeren wij in de waterstofeconomie van morgen […] en blijven wij Q-Buzz en FCEV’s beleveren vanuit onze huidige vulpunten met gecertificeerd groene waterstof.” Ook over eventuele uitbreiding is Shell voorzichtig positief, ook al vóórdat het subsidie-nieuwtje naar buiten kwam: “De toekomstige toepassing van waterstof in de industrie en transport over de weg en het water is onverminderd veelbelovend en daarom blijven we de ontwikkelingen nauw volgen en blijven we bouwen aan toepassingen van waterstof, maar ook in biobrandstoffen en de laadinfrastructuur.” De kapitaalinjectie van de overheid zal daarbij vast helpen.

Lezersreacties (287)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.