Jong, fris en vol lef: zo moet de nieuwe CEO ervoor zorgen dat Nissan overleeft

Turnaround Plan Plus

Ivan Espinosa (Nissan)

Het lijkt misschien leuk om CEO te worden van een automerk, maar in het geval van de nog te installeren Nissan-topman Ivan Espinosa brengt het een loodzware last met zich mee. Espinosa heeft de taak om Nissan van de ondergang te redden, en dit is hoe hij dat gaat doen. Ongeveer dan.

Ivan Espinosa (46) is niet Japans en niet oud, allebei erg ongebruikelijk voor de topman van een Japans automerk. Dat juist deze man de hoogste baas wordt bij Nissan is dan ook veelzeggend: er moet veel veranderen bij dit merk. De ellende bij Nissan hebben we al eens eerder uitgebreid beschreven, maar het komt erop neer dat het merk in de overlevingsmodus zit.

Dankzij Automotive News Europe kunnen we vast een lichtje laten schijnen op de manier waarop Espinosa Nissan wil laten overleven, al gaat Automotive News niet in op de details. Bronnen binnen het merk weten wel aan het medium te melden dat Nissan naar de volgende versnelling schakelt in het reddingsproces. Het oorspronkelijke ‘Turnaround Plan’ zou intern dan ook zijn omgedoopt in ‘Turnaround Plan Plus’, als teken dat de raad van bestuur niet tevreden is over de onder de huidige CEO bedachte plannen.

Een van de belangrijkste onderdelen is het compleet doorlichten en stroomlijnen van de Amerikaanse activiteiten van Nissan, want Noord-Amerika is met afstand de grootste afzetmarkt voor het merk. Dit betekent ook dat er juist voor de Amerikaanse markt nieuwe en beter passende modellen moeten komen, maar die zijn er nog niet morgen. Tot die tijd moet Nissan het zien te redden met het geld dat het nu heeft, aangevuld met liquide middelen die kunnen worden vrijgemaakt door bijvoorbeeld vastgoed te verkopen.

Espinosa krijgt een geheel nieuw samengestelde directie tot zijn beschikking, dus aan de hoeveelheid frisse blikken zal het niet liggen. Hij moet ook op zoek naar nieuwe externe partners en dan komt het thema ‘Honda’ al snel om de hoek kijken. Nissan en Honda leken even te gaan fuseren, maar dat plan werd in februari afgeschoten.

Met een nieuwe topman zou de vlag er echter best wel eens anders bij kunnen hangen, al is dat volgens de insiders gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zou namelijk nogal wat wantrouwen zijn geweest bij Honda, en dat los je kennelijk niet zomaar op met een andere topman. Analisten verwachten bovendien dat Nissan zelf ook liever even afwacht of de aanstelling van de relatief jonge Espinosa effect gaat sorteren voordat het zich weer in een ingewikkeld fusieproces stort. Op eigen benen overleven is immers nog beter. De analisten lijken veel vertrouwen te hebben in Espinosa, die volgens hen ‘een echte automan’ is. Dat zou een groot verschil zijn met de voorgangers, die door de experts worden omschreven als boekhouders met een sterke aversie tegen nieuwe, gewaagde ideeën.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.