Jaguar XE gooit de trossen los!

Jaguar XE
Jaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XE
Een groot evenement in Londen luidt vanavond de start in van een geheel nieuw tijdperk voor Jaguar. Het stralende middelpunt heet XE, de BMW 3-serie concurrent waar we nu de eerste foto's van kunnen laten zien.

De XE neemt een bijzondere plek in het Jaguar-gamma in. In de eerste plaats natuurlijk omdat het Engelse merk het met deze auto het weer in het D-segment gaat proberen. Na het verdwijnen van de X-Type had Jaguar immers geen auto meer in de middenklasse.

De nieuwe Jaguar wordt de eerste D-segmenter met een aluminium monocoque. Daardoor is de XE ook de lichtste én stijfste sedan die het merk ooit heeft gemaakt. Daarnaast is de auto met een Cw-waarde van 0,26 de meest aerodynamische Jaguar ooit. De Engelsen beloven uiteraard vijf EuroNCAP-sterren voor hun nieuwste telg.

Bij de onthulling in Londen richt Jaguar vanavond de spotlight op de voorlopige topversie, de XE S. Die heeft een 3,0-liter V6 met supercharger onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm. Schakelen gaat via een achttrapsautomaat.

Deze versie sprint in 4,9 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid is 250 km/h. Dit is echter niet de definitieve topversie. In een eerder persbericht maakte Jaguar namelijk al melding van een versie met een topsnelheid van 'bijna 300 km/h'. Deze heeft vermoedelijk de 5,0-liter V8 Supercharged uit diverse andere Jaguars onder de kap.

Veel belangrijker voor de Nederlandse markt is echter de versie met de nieuwe Ingenium-turbodiesel. Jaguar belooft voor dit blok een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 99 g/km voor de variant met 163 pk en 380 Nm. Dat betekent - in ieder geval tot 1 januari 2016 - 20 procent bijtelling en de lage uitstoot heeft in ons land ook een gunstige invloed op de prijzen.

Jaguar gebruikt in de XE voor het eerst elektronische stuurbekrachtiging. Tot nu toe vonden de ingenieurs de techniek te weinig gevoel bieden, maar die plooien zijn - volgens Jaguars persbericht althans - gladgestreken. Het systeem heeft als voordeel dat het een CO2-reductie van zo'n drie procent met zich meebrengt.

Een heuse wereldprimeur is er in de vorm van All Surface Progress Control (ASPC). Dit systeem, dat werkt tussen 3,6 en 30 km/h, functioneert als een cruise control bij glad wegdek. De ingenieurs hebben hierbij geput uit de kennis die de collega's van Land Rover de afgelopen decennia hebben opgedaan.

Ook nieuw is het InControl-infotainmentsysteem, dat je kunt bedienen met een 8-inch touchscreen. De navigatiemodule bevindt zich op een SD-kaart, het systeem ondersteunt ook iOS- en Android-smartphones.

De Jaguar XE beleeft z'n publieksdebuut op de Autosalon van Parijs in oktober. Begin 2015 verwachten we de auto bij de dealers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (114)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.