Jaguar wil nieuwe segmenten verkennen

Jaguar-logo
Op het moment maakt Jaguar, als onderdeel van het Indiase Tata Motors, alleen de XF, de XJ en de XK. Daar wil het merken de komende jaren verandering in gaan brengen.

De Amerikaanse autosite TheDetroitBureau.com meldt dat het Engelse automerk verder vooruit wil. "De komende vijf jaar gaan we veertig nieuwe modellen introduceren, al dan niet afgeleide van huidige auto's," stelt Adrian Hallmark, de global brand director van Jaguar. Kort gezegd betekent dit dat men segmenten wil betreden waar het merk momenteel nog geen auto's in heeft.

3-serie-concurrent

Eén van de nieuwe Jaguar-modellen komt onder de XF te staan, en moet gaan gelden als een concurrent voor de BMW 3-serie. De oude Jaguar X-Type zat ook in dat segment, maar had een Ford-onderstel. Voor het nieuwe model wil Jaguar zelf een platform ontwikkelen. Daarbij wordt rekening gehouden met verschillende soorten carrosserieën, variërend van de standaard sedan tot een coupévorm.

Daarnaast wordt volgens Hallmark gekeken naar een SUV van Jaguar. Hoewel Land Rover onder hetzelfde concern valt, wordt de Jaguar-SUV meer een auto voor straat, vergelijkbaar met de BMW X5 en de Audi Q7. Tegelijkertijd zal de C-X75, het supercar-studiemodel dat Jaguar afgelopen najaar aan het grote publiek liet zien, niet in productie gaan. De doorontwikkeling van vernieuwende aandrijflijn, voorzien van accu's en gasturbines, blijkt in de praktijk te kostbaar.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.