Jaguar I-Pace verdwijnt eerder dan verwacht

Toch met de rest mee

Jaguar i-Pace

Jaguar wordt in 2025 een volledig elektrisch merk en zet daarom al zijn brandstofmodellen buiten de deur. De elektrische Jaguar I-Pace leek nog even te mogen blijven, maar daar is het merk op teruggekomen.

Jaguar staat aan de vooravond van een enorme koerswijziging. Het Britse merk wordt per 2025 volledig elektrisch en dat betekent dat de XE, XF, E-Pace, F-Pace en F-Type het veld moeten ruimen. De reeds puur elektrische Jaguar I-Pace zou als enige huidige Jaguar-telg de revolutie overleven. Dat was althans het plan van voormalig Jaguar-CEO Thierry Bolloré. Zijn opvolger, de onlangs aangestelde Adrian Mardell, heeft kennelijk andere ideeën voor de vijf jaar oude EV.

In gesprek met Autocar laat Mardell weten dat de Jaguar I-Pace het vóór de grote ommezwaai voor gezien moet houden. Wanneer dat precies zal zijn, is volgens Mardell nog niet helder. De introductie van nieuwe elektrische Jaguars staat zoals gezegd op de rol voor 2025, alleen wil Jaguar het schrappen van zijn bestaande modellen natuurlijk wel strak op de introductie van nieuwe plannen. "We willen niet te lang van de markt zijn, zeker niet met het elektrische model", aldus Mardell. Het duurt dus zomaar nog zo'n twee jaar voordat de I-Pace uit de showroom verdwijnt. Begin dit jaar kreeg de I-Pace ook nog een opfrisser.

Voor de Nederlandse markt maakt het verdwijnen van de I-Pace weinig verschil. Dit jaar zijn er pas zes exemplaren verkocht, vorig jaar bleef de teller steken op acht stuks en in 2021 op achttien exemplaren. In het eerste verkoopjaar (2018) was de I-Pace mede dankzij de gunstige bijtelling een razend succes. Toen werden er maar liefst 3.526 stuks verkocht. Daarmee werd het in één klap de best verkochte Jaguar in ons land sinds 1983 (verder terug gaan onze cijfers niet).

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.