Jaarknallers: Top 10 meest gelezen Facelift Friday

Botox, liposuctie en fillers

Jaarknallers: top 10 Facelift Friday
Jaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift FridayJaarknallers: top 10 Facelift Friday

Al jaren vaste prik op de vrijdagmiddag: Facelift Friday. Waar de ene fabrikant uren bezig is met een cosmetische ingreep van een model op de snijtafel, lijkt het bij een ander model een klusje van tien minuten te zijn geweest. Een geheel nieuw front of alleen wat wijzigingen in de indeling van de koplampunits? Elke vrijdag zoeken wij de verschillen voor jullie op. Deze tien duo's vonden jullie het interessants.

De welbekende facelift van een model op de helft van zijn levenscyclus; elk model komt ermee in aanraking. Zoals gezegd neemt de ene fabrikant rigoureuzere stappen dan de ander, maar vaak kan het model na de ingreep er weer even mee door. Dit jaar passeerden weer 52 duo's de revue met een ingebouwde slider van voor en na de facelift. We pakten hagelnieuwe modellen (Skoda Fabia, Mazda 6), maar doken wederom ook de geschiedenisboeken in (Volkswagen Type 4 en Kever). Welke variant van het model beter uitpakte? In de reacties ging het er soms verhit aan toe. Waar Volvo in de andere jaaroverzichten weet te overheersen, komen we in deze top 10 geen enkele Zweed tegen. Een ander bekend concern weet echter wel zijn naam waar te maken. Verrassend?

Nummer 10: Facelift Friday - Skoda FabiaEen voorbeeld van een verse facelift die in de rubriek voorbijkwam, is die van de Fabia. Op 6 maart onthulde Skoda de bijgewerkte Fabia, drie dagen later belandde hij in de Facelift Friday. De wijzigingen waren niet wereldschokkend, maar de Tsjech staat er weer opgefrist bij. In AutoWeek 1 van 2019 neemt hij het op tegen de Peugeot 208 en Renault Clio.

Nummer 9: Facelift Friday - Fiat PuntoVoor deze Facelift Friday moet je er even goed voor gaan zitten, want we pakten drie varianten van de Fiat Punto (Evo). De productie is ondertussen gestaakt, maar de 'huidige' Punto kennen we alweer sinds 2005. De Grande Punto van toen werd herzien als Punto Evo. Van 2009 tot 2012 hield Fiat die naam aan, waarna het merk weer terugging naar simpelweg Punto. Drie varianten in één levenscyclus. Snapt u hem nog?

Nummer 8: Facelift Friday - Mazda 6Wederom een kakelvers model: de Mazda 6. Nu zat er wat tijd tussen de onthulling en de aflevering van Facelift Friday, maar nog dit jaar trok Mazda het doek van de vernieuwde gigant. Zes jaar na zijn onthulling belandde de auto pas op de teken- en snijtafel bij Mazda. Deze week reed Nic zijn laatste kilometers van 2018 in een gefacelifte sedan. Zijn testverslag lees je binnenkort in AutoWeek.

Nummer 7: Facelift Friday - Volkswagen Type 4Deze Facelift Friday bewijst dat we ook verder terug in de tijd gaan, want voor de rubriek gingen we in juli terug naar de jaren 70 toen Volkswagen de Type 4 in de showroom had staan. De voorloper op de Passat kreeg vier jaar na zijn introductie een flinke facelift. De lezers op de website waren benieuwd en gingen aan de slag met de reacties waar de teller op 124 bleef steken. Bij de Fiat kwamen we niet verder dan 50...

Nummer 6: Facelift Friday - Volkswagen KeverVoor de nummer 6 van 2018 blijven we bij hetzelfde concern in dezelfde tijd. Rond het einde van de jaren 60 kreeg de iconische Kever namelijk een grote opknapbeurt in Wolfsburg. De 'klassieke' Beetle maakte plaats voor de 'moderne'. Ook dit bleek een reactiekanon met 118 stuks.

Nummer 5: Facelift Friday - Opel Mokka (X)Compacte cross-overs, tegenwoordig zien we ze op elke straathoek staan. In 2012 betrad Opel het segment met de Mokka (zonder X). Twee jaar geleden onderging hij zijn eerste facelift, waarbij de ondertussen bekende 'X' achter de naam kwam te staan. Het front werd in één lijn met de rest van de Opel-familie getrokken. Voor de verkoop had het weinig impact, want die bleven vrijwel gelijk.

Nummer 4: Facelift Friday - Opel Omega BNog een Opel in de top 5, maar dan eentje van een heel andere orde: de Omega uit de laatste jaren van de vorige eeuw. Een auto die het einde van een tijdperk binnen Opel beeïndigde, want hij was de laatste achterwielaangedreven grote sedan. Net voor de eeuwwisseling had Opel een dikke facelift op de planning staan. Het model verdween in 2003.

Nummer 3: Facelift Friday - Renault KadjarWat de Mokka voor Opel was, werd de Kadjar voor Renault. De populaire compacte cross-over was nog maar drie jaar onder ons toen hij de nodige wijzigingen kreeg doorgevoerd. Op het eerste oog leken de aanpassingen beperkt, maar wie de auto's naast elkaar ziet, merkt toch het verschil. Nog maar een week geleden behandelden wij hem, nu staat hij al in de top 3.

Nummer 2: Facelift Friday - Ford KugaWe gaan van cross-over naar cross-over, want op de tweede plaats staat een opgehoogde Ford. De eerste Kuga verscheen tien jaar geleden op de Europese markt. Vijf jaar later mocht de tweede generatie het stokje overnemen. Hoewel de eerste Kuga een echte Europeaan was, kreeg de tweede meer stempels in zijn paspoort. Die verscheen eerst in Amerika op de markt, waarna Europa volgde. In 2015 was het tijd voor een facelift!

Nummer 1: Facelift Friday - Volkswagen Golf 5/6De absolute 'winnaar', met beduidend meer kijkers dan de rest, is de Volkswagen Golf die op vrijdag 24 augustus verscheen. Daar namen we een beetje een risico, want Volkswagen wilde er zelf nog steeds niet aan, maar wij vonden het tijd om officieel te erkennen dat de Golf 6 eigenlijk gewoon een gefacelifte Golf 5 is. Een bijzonder uitgebreid gefacelifte Golf 5 om precies te zijn, waarbij bijna alles anders was. Hoe kan het ook anders: in de reacties ging het los. Jullie klikten hem met z'n allen naar de eerste plek van dit jaar.

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.