In vol ornaat: de nieuwe Mini!
Groter, zuiniger en -naar eigen zeggen- meer rijplezier dan ooit: Mini belooft heel wat voor de derde generatie van z'n retromobiel. We kunnen nu eindelijk alle officiële informatie en de foto's tonen.
De derde generatie ziet er nog wel onmiskenbaar uit als een New Mini, maar de buitenmaten zijn behoorlijk veranderd: de auto is nu namelijk 3,82 meter lang (Cooper S: 3,85 meter), 1,73 meter breed en 1,41 meter hoog. Dat is 98 millimeter langer, 44 millimeter breder en 7 millimeter hoger dan voorheen. De wielbasis groeide ook, en is nu 2,50 meter.
Mini zegt veel aandacht aan de veiligheid, de rijdynamiek en het comfort te hebben besteed. Dat betekent veel airbags, driepuntsgordels met krachtsbegrenzers (voor) en voor de voetgangers -in het geval van een ongewenste aanvaring met een aanstormende New Mini- een actieve motorkap om de pijn te verzachten.
'Meer rijdynamiek dan ooit'
De bestuurder profiteert van verbeterde elektrische stuurbekrachtiging, Dynamic Stability Control, Dynamic Traction Control en een Electronic Differential Lock. In combinatie met een lichtere, nieuwe voorwielophanging rijdt de New Mini volgens het Engelse merk een klasse beter dan voorheen.
Op comfortgebied maakt de Mini de belangrijkste stap met de ergonomie van het interieur. De instrumentencombinatie inclusief snelheidsmeter en toerenteller bevindt zich nu aan de stuurkolom, dus prominent in het zicht van de bestuurder. De centrale klok is er nog steeds, maar is nu voorzien van een multifunctioneel scherm.
Mini introduceert nieuwe Driving Modes, waarmee de bestuurder kan wisselen tussen brandstofbesparing en sportief rijden. De drie modi zijn MID (standaard), Green en Sport. De gekozen rijmodus beïnvloedt de gasrespons, het geluid, de ambient lighting, de schakelkarakteristieken en de Dynamic Damper Control. Uiteraard moet je een aantal van die items dan wel allemaal aangevinkt hebben op de optielijst.
Driecilinders
Verleggen we onze blik naar het motorruim, dan is het natuurlijk de introductie van driecilinders die vooral de aandacht trekt. De minst potente motor vinden we in de eerste instantie in de Cooper D. Deze 1,5-liter driecilinder turbodiesel heeft een vermogen van 116 pk.
De sprint van 0 tot 100 km/h kost de dieselversie 9,2 seconden. De topsnelheid is 205 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,5 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 92 g/km betekent.
De basisbenzinemotor vinden we in de Mini Cooper. Dit is ook een driecilinder met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Het vermogen is 136 pk. De sprint naar 100 km/h kost zodoende 7,9 seconden en de topsnelheid is 210 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot is 105 g/km.
Grotere viercilinder
Voor de Cooper S grijpt Mini gewoon weer naar een viercilinder. Sterker nog, het is de grootste benzinemotor die we ooit in een productie-Mini tegen zijn gekomen. Het blok heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter en het vermogen is 192 pk. Dit zorgt voor een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 133 g/km. Relevanter bij deze uitvoering zijn natuurlijk de prestaties: het 0-100-sprintje neemt 6,8 tellen in beslag, de top is 235 km/h.
De transmissies zijn ook nieuw, zowel de handbak als de automaat zijn lichter en schakelen beter. Het lagere gewicht zorgt ook deels voor het lagere brandstofverbruik.
De nieuwe Mini is zojuist in Engeland onthuld (en wij zijn uiteraard aanwezig!), maar het publieksdebuut vindt plaats op de Tokyo Motor Show én de LA Auto Show op woensdag 20 november. In het voorjaar verschijnt de nieuweling bij de Nederlandse dealers.