In het Wild: Volkswagen Atlas
Giga-Tiguan
In Europa is de grootste SUV van Volkswagen de Touareg. Elders op de wereld heeft Volkswagen een heel ander model klaarstaan, die afhankelijk van het land als Atlas of als Teramont te boek staat. Dit donkergrijze exemplaar is toch in Nederland terechtgekomen en is misschien wel beter uit te leggen dan de Touareg.
De wereldwijde automarkt wordt in veel opzichten steeds uniformer. Waar de modelgamma’s van Noord-Amerika, Europa en Azië voorheen weinig met elkaar van doen hadden, zien we tegenwoordig steeds vaker dat een model wereldwijd in nagenoeg identieke vorm wordt verkocht.
Toch zijn er nog altijd marktsegmenten die in ieder werelddeel om een eigen aanpak vragen. Het segment van de grote SUV’s is daarvan zonder twijfel een goed voorbeeld. ‘Groot’ betekent in Europa de klasse van de Volvo XC90 en BMW X5, al zijn er in de vorm van de Mercedes GLS, BMW X7 en Range Rover nog wat grotere exemplaren te koop. In alle gevallen gaat het om zogenaamde premiumproducten, met de gloednieuwe Ford Explorer als vooralsnog enige uitzondering. Ook de Volkswagen Touareg valt onder de noemer ‘premiumproduct’. De auto is groot, duur en onderscheidt zich met bijzondere techniek, zoals zijn gigantische touchscreen. Ruimte was niet de grootste prioriteit, luxe en uitstraling waren dat wel. Net als bij stalgenoot Audi Q7, dus, wat van de Touareg ook zo’n bijzonder en lastig product maakt.
MQB
In de VS, toch een ideaal land voor een grote SUV, is de Touareg niet eens meer te koop. Daarvoor in de plaats is er de Atlas. Die is zelfs nog wat groter dan de Touareg, maar heeft geen premium-pretenties. Waar de Touareg op het MLB-platform van onder meer de Audi Q7 staat, is de Atlas het allergrootste product op het welbekende MQB-platform. Aan de buitenkant vertoont de Atlas veel overeenkomsten met de Tiguan Allspace, al is hij zichtbaar groter en door zijn giga-grille en uitgeklopte wielkasten ook wel wat stoerder. Hij biedt standaard drie zitrijen, een heleboel ruimte en luxe en is een directe concurrent van de eerdergenoemde Explorer, maar ook van modellen als de Kia Telluride en Toyota Highlander. Dit segment is erg populair in de VS en Canada, waar de Atlas onder deze naam wordt verkocht. In China, maar ook in het Midden-Oosten, heet dezelfde auto Teramont.
De allerdikste
Deze grijze Atlas is een SEL met de 3,6-liter V6, de snelste, duurste en meest luxueuze variant. Met bouwjaar 2018 is het een jong exemplaar. Bijzonder is dat de auto vanaf het allereerste begin op Nederlands kenteken staat. Dat doet vermoeden dat er een flinke sloot bpm is afgetikt, want zo’n Atlas is – in ieder geval op papier – een dorstige jongen. Hij levert in deze vorm 280 pk en weegt bijna 2.000 kg. Behalve wat vuil is er op de uiterlijke staat van deze nog erg jonge auto niets aan te merken.