In het Wild: Talbot-Matra Murena (1982)

Driezitter

In het Wild: Talbot Matras Murena
Vlakbij zijn werk in Rotterdam kwam AutoWeek-lezer Willem Brandenburg deze witte coupé tegen. Met z'n strakke lijnen en klapkoplampen is het typisch een kind van de jaren '80, maar toch is de Talbot-Matra Murena een bijzondere auto. Niet in de laatste plaats omdat slechts 200 exemplaren door Nederlanders werden gekocht.

Matra was oorspronkelijk verantwoordelijk voor wapensystemen voor de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie. Daarnaast bouwde het van 1964 tot en met 2003 auto's. Vanuit samenwerkingen met andere merken verschenen er auto's op de markt als de Talbot-Matra Murena. Door de samenwerking met PSA werd de auto onder de merknaam Talbot verkocht als Talbot-Matra Murena. De Matra Murena werd van 1980 tot en met 1983 gebouwd in de Matrafabriek in het Franse Romorantin.

Als opvolger van de Matra Bagheera werd de Murena door Antonis Volanis getekend. Waar de Bagheera snel wegroestte, werd het chassis van de Murena thermisch verzinkt, wat dat probleem oploste. Net als zijn zeven jaar oude voorganger is de Murena een achterwielaangedreven driezitscoupé met de motor achter de stoelen. De vijftraps-versnellingsbak kwam van de Citroën CX en de voorwielophanging werd bij Simca weggeplukt. Er waren drie benzinemotoren beschikbaar voor de Murena: met 92 pk, 118 pk of 142 pk. Met die laatste motor kon de Matra wel 210 km/h. Uiteindelijk worden zo'n 200 Murena's van gele platen voorzien.

De door Willem Brandenburg gespotte Talbot heeft de 2.2 met 118 pk tot zijn beschikking. Op 4 mei 1982 verscheen deze Fransoos op de Nederlandse wegen. Dertig jaar later werd hij op naam van de huidige eigenaar gezet, maar gezien het 'te koop'-bordje bij de achterruit heeft de witte coupé binnenkort een nieuw baasje.

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.