Talbot-Matra Murena (1981) - Liefhebber Gezocht

Zitten als in een bestelbus

Talbot Matra Murena
Talbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra MurenaTalbot Matra Murena

Zoek je een relatief goedkoop sportautootje met middenmotor, dan is een Toyota MR2 de meest voor de hand liggende keuze. Zoek je iets anders, dan wordt de zoektocht al een stuk lastiger. Dat het niet onmogelijk is, bewijst deze Talbot-Matra Murena, waarvan op dit moment slechts één exemplaar op ons occasionportal staat.

De Talbot-Matra Murena was de opvolger van de Matra Bagheera. Net als zijn voorganger kreeg de Murena drie zitplaatsen en een middenmotor. Waar de Bagheera in samenwerking met Chrysler Europe (Simca) was ontwikkeld, was de Murena een project van Matra en PSA. De twee partijen hadden wat werk aan de winkel, want de Bagheera was zeer gevoelig voor roest. Om een herhaling van die problemen bij de Murena te voorkomen, was het hele chassis gegalvaniseerd en kreeg de auto carrosseriepanelen van polyester. Ook ging het vermogen omhoog. Waar de motoren van de Bagheera onder de grens van 100 pk bleven, hadden de Murena 2.2 en Murena S respectievelijk 118 en 142 pk. Zelfs de basismotor van de Murena, een 1.6 met 92 pk, had al meer vermogen dan de krachtigste Bagheera (90 pk).

Talbot Matra Murena

Talbot-Matra Murena

De Murena die op het AutoWeek-occasionportal staat, is de 2.2 met 118 pk. Die krachtbron maakt dat de Murena in 9,3 seconden kan accelereren van 0-100 km/h en een topsnelheid kan behalen van 197 km/h. Voor de vroege jaren 80 zijn dat allerminst slechte cijfers. Qua ontwerp past de Murena met zijn klapkoplampen en hoekige lijnen perfect in de stijl van de eighties. Door de relatief lange 'motorkap' en het feit dat de Murena een grote glazen achterruit heeft, lijkt het haast alsof de motor gewoon voorin ligt. Meestal hebben auto's met middenmotoren namelijk lamellen bij de krachtbron om hem goed te kunnen koelen. Daarvan is bij de Murena geen sprake. De motor ligt vlak achter de voorstoelen en wordt afgedekt met een grote plaat, die er voor de foto's even vanaf is gehaald. Een klein ruitje moet ervoor zorgen dat het geluid iets wordt gedempt.

Talbot Matra Murena

Talbot Matra Murena

Een lang leven was de Talbot-Matra Murena niet beschoren. De auto rolde in 1980 voor het eerst van de band en in 1983 staakten de Fransen de productie alweer. In die drie jaar zijn er circa 10.500 Murena's gebouwd. Dit exemplaar is met bouwjaar 1981 een relatief 'vroeg' exemplaar. Volgens de kentekengegevens werd hij in 2007 naar Nederland gehaald en heeft hij hier sindsdien drie particuliere eigenaren gehad. De laatste eigenaar heeft de Murena vijf jaar in bezit gehad en biedt hem nu te koop aan. In de advertentie geeft de verkoper eerlijk aan dat er nog wat werk aan het interieur zit. De bekleding lijkt op de foto's inderdaad wat verweerd, wat gezien de kilometerstand van bijna 200.000 kilometer niet heel gek is, maar heel ernstig oogt het allemaal niet.

Talbot Matra Murena

Talbot Matra Murena

Hoewel deze Murena aardig wat ervaring heeft, is duidelijk te zien dat er in algemene zin goed voor is gezorgd. De verkoper had hem naar eigen zeggen altijd in onderhoud bij een Matra-specialist en onlangs zijn het remsysteem en de brandstoftoevoer nog aangepakt. Ook van buiten lijkt de auto behoorlijk goed in zijn zilvergrijze lak te staan. De vraagprijs van €8.000 lijkt al met al dus niet heel gek. Bovendien heb je dan iets exclusiefs in handen!

Zelf op zoek naar een klassieker? Neem eens een kijkje in het klassieker-aanbod van het AutoWeek-occasionportal!

Signalement

Merk Talbot
Model Matra Murena 2.2
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 18.673

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.155 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 118 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 176 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.070 mm / 1.725 mm / 1.220 mm
Wielbasis 2.435 mm
Massa leeg 1.033 kg
Laadvermogen 277 kg
Aanhangermassa geremd 750 kg
Banden voor185/60HR14Prijzen
Banden achter195/60HR14Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.