AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

In het wild: Nissan Cedric (1984)

Mikken op topklasse

Nissan Cedric In het Wild

Vandaag bedanken we AutoWeek-lezer Jelle Wakan voor zijn In het Wild-inzending. We heten welkom: de Nissan Cedric!

Medio jaren tachtig werd het gebruik van de merknaam Datsun in exportmarkten langzaam maar zeker afgebouwd. Nissan zou voortaan overal ter wereld zijn modellen als Nissan op de markt brengen, klaar om de wereld te veroveren. De ambitie van de Japanners komt onder andere tot uiting in de Cedric, een Japanse auto uit de topklasse die het onder andere moest opnemen tegen de S-klasse en 7-serie.

De Cedric op de foto's stamt uit 1984 en kwam in 1985 voor het eerst de Nederlandse grens over. Op de internationale Nissan-ladder stond dit model een forse trede boven de Laurel. Het is een exemplaar van de zesde generatie (Y30). Nissan bood een sedan, een station én deze hardtopversie aan. Let dan ook goed op de ontbrekende B-stijl. Dit exemplaar, voorzien van een automaat, is een V30 Brougham, wat betekent dat het wat uitrusting betreft wel snor zit: airco, stuurbekrachtiging, getinte ramen, cruise control én Nissans 'Super Sonic Suspension' waren van de partij. Die laatste optie gaf de mogelijkheid het onderstel in te stellen. Op de optielijst waren zelfs parkeersensoren te vinden. Achterin kun je je als passagier bemoeien met de audio en de klimaatregeling.

In het vooronder van deze Cedric houdt zich een 3,0-liter grote V6 schuil, gekoppeld aan een automatische transmissie. Sailliant detail: deze generatie Cedric werd ook door het Taiwanese YueLoong ook verkocht en wel als Yue Loong Cedric 811.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (25)

Reageren