In het wild: Nissan Cedric
Opwarmen voor de Laurel
We weten dat Nissan in het verleden menig grote sedan heeft gebouwd maar meestal gingen die aan onze Hollandse neuzen voorbij. Vandaar dat deze Cedric dan ook niet op Nederlandse, maar op Franse kentekenplaten staat.
Wat is het? Een Nissan Cedric dus, op de kiek gezet door AutoWeek-lezer Halil Adanacioglu. Het Franse kenteken vertelt ons met het getal 78 dat deze grote Japanner afkomstig is uit het Franse departement Yvelines, ten westen van Parijs. De Cedric staat bij Nissan al sinds de jaren 60 in de prijslijst en de vierkante sedan die je hier ziet, is er eentje van de vijfde generatie. Pininfarina bemoeide zich zelfs nog met de styling. De productie van deze Cedric startte in 1979 en liep door tot 1983. Onder de kap ligt een 2,8-liter zes-in-lijn, goed voor ongeveer 145 pk. De Cedric is in Nederland nooit geleverd, z'n iets compactere soortgenoot (de Laurel) wel.
Hoe bijzonder is-ie? In Japan is het misschien een anonieme auto maar voor ons Europeanen is zo'n Cedric - die ook als Datsun en Yue Loong (!) is geleverd - behoorlijk buitenaards.
Hoe staat-ie erbij? De zwarte stalen wielen geven 'm een beetje een shabby voorkomen maar buiten dat staat deze king size-Jap er nog best netjes bij.
Wat is-ie waard? In Frankrijk staan er nog verrassend veel te koop. Je koopt er eentje voor een grijpstuiver; prijzen lopen uiteen van 400 tot 3.000 euro, uiteraard sterk afhankelijk van de staat van de auto.
PRIVATE LEASE Nissan
