In het wild: Mazda 323 (1989)
Puntgave vijfdeurs boordevol eighties-luxe
Wat is het? Een Mazda 323 van de vierde generatie, althans, als je alle Familia-modellen en de 1000/1200 en 1300 meerekent. Deze 323, die als BF wordt aangeduid, verscheen in 1985 op de markt en werd in 1989 vervangen voor een rondere vijfere generatie die helemaal klaar was voor de jaren 90. Dit vijfdeurs exemplaar is uit z'n laatste levensjaar en is voorzien van een 75 pk sterke 1,5-liter viercilinder die is gekoppeld aan een automaat. Daarmee staat de 100 km/h in 14 tellen op de klok. Doordenderen doet-ie tot 163 km/h.
Als GLX was het de topversie, die ten opzichte van z'n mindere LS-broer beschikt over een sierstrip over de zijkant, een van binnenuit te verstellen rechterzijspiegel, een in hoogte verstelbaar stuur, instelbare dashboardverlichting en een waarschuwingssignaal voor ingeschakelde verlichting beschikt. Barstensvol dus!
Hoe bijzonder is-ie? Ooit totaal niet, maar we zien ze nog maar zelden. Vindt er überhaupt maar eens eentje die er optisch zo strak bij staat.
Hoe staat-ie erbij? Zoals gezegd: ogenschijnlijk puntgaaf. In hoeverre het onderhuidse aangetast wordt door roest, valt natuurlijk niet te zien, maar het lijkt erop dat goed voor hem gezorgd wordt.
Wat is-ie waard? Ze zijn nog niet geliefd bij youngtimer-verzamelaars. We vinden een knap exemplaar dat voor zo'n 1.100 euro mee naar huis mag.
Waardering: Oudere Mazda's en andere modellen uit het land van de rijzende zon worden al gauw als suffe Japanners aangeduid. Een oude 323 is wellicht niet de meest spannende exoot die je ooit zult zien, maar stiekem is het een heerlijke terugblik naar een tijd die men waarschijnlijk steeds meer zal gaan waarderen.