In het wild: Lada 111 (2006)

Modernisme op zijn Russisch

Lada 111 In het Wild
Vandaag danken we AutoWeek-lezer Berend op onze blote knietjes voor deze zwarte Rus die hij ons liet toekomen. We presenteren: de Lada 111!

Vandaag hebben we voor de tweede keer de voorganger van de Priora in de smiezen. Waar het vorige keer de 110 (sedan) betrof, reserveren we vandaag een plek op het digitale podium voor de 111. Exact: de stationwagen.

Wie nog niet tureluurs wordt van de aanduidingen die Lada op zijn modellen toepaste, moet gerust verder lezen. De 112 was een vijfdeurs hatchback en de 113 de driedeurs variant, een model dat Lada zelf een coupé durfde te noemen. Om het geheel nog fraaier te maken, werden de modellen her en der als 2111/2112/21123 (ja, echt) aangeduid. Terug naar deze station.

De 111 kon net als zijn broers gezien worden als de eerste verse Lada die AvtoVaz na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie op de markt bracht. De Russen konden in 1995 al kennismaken met de modellen, al moest men in Nederland tot 1999 wachten om zich te kunnen belonen met een stukje Russische weelde. Deze 111 verscheen pas in 2000 op de Nederlandse markt.

Onder de kap van dit in 2006 geproduceerde exemplaar ligt een 94 pk sterke 1.6 zestienklepper, een fijner blok dan de achtkleps 1.5 met 70 pk die het merk eveneens op de lijst had staan. In Nederland schijnen in nog zo'n vijftig exemplaren te vinden zijn. Wij zien ze helaas maar zelden. Schaars en origineel, maar kwalitatief niet een héél erg sterk nummer dat voor velen niet zo leuk is als de echte oer-Lada's (1200-2100).

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.