In het wild: Lada 110 (2008)

Russische toekomstvisie op straat

Lada 110 In het Wild
We hebben weer een week waarin we de Lada-fans verwennen. We hebben namelijk voor de tweede keer een Russische hoofdrolspeler op de site!

Afgelopen week schreven we over het einde voor de Lada Priora, een modellenfamilie die na z'n introductie in 2007 nu toch echt van de markt verdwijnt om plaats te maken voor de hagelnieuwe Vesta. Vandaag hebben we de Lada 110 in beeld, een auto waar die Priora nogal wat mee te maken heeft gehad. Die laatste was namelijk een grondig gefacelifte versie van de Russische pracht waar we vandaag een berichtje aan wijden.

Wat is het? De Lada 2110/110 (hij had een 2111 station-, 2112 hatchback- en een 21123 Coupé-broer) begon z'n leven eigenlijk al eind jaren tachtig. In 1990 toonde Lada namelijk al een concept-car met een uiterlijk dat eigenlijk nauwelijks meer zou veranderen (foto 3 en 4). In 1995 verscheen de auto in het thuisland op de markt maar pas in 1999 konden wij in Nederland in de nieuwe Russische trots stappen. De 110 kan gezien worden als de eerste nieuweling die Lada ontwikkelde na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Onder de kap van dit exemplaar - dat pas in 2008, een jaar nadat hij opgevolgd werd door de Priora, op kenteken werd gezet - een 1.5-liter viercilinder met 91 pk.

Hoe bijzonder is-ie? Voor een selecte groep liefhebbers een erg leuke verschijning. De niet-kenner heeft vaak geen idee wat hij voor zich heeft.

Hoe staat-ie erbij? Zo oud is hij nog niet, dus wat roest betreft, lijkt het er allemaal goed uit te zien. Het lijkt erop dat z'n huidige eigenaar - die hem al vijf jaar in bezit heeft - goed voor hem zorgt.

Hoeveel zijn er nog? Er zijn slechts 32 110's in ons land te vinden.

Wat is-ie waard? Hangt er vanaf. De één vraagt nog geen 2.000 euro voor een knappe station, de ander liefst 6.000 voor een vergelijkbaar exemplaar. We vinden één 110 (sedan dus) voor 1.750 euro,

Waardering: Ondergetekende loopt natuurlijk weg met dit soort curiosa. Zeldzaam, origineel maar kwalitatief niet een héél erg sterk nummer dat voor velen niet zo leuk is als de echte oer-Lada's (1200-2100).

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.