In het Wild: Hudson Super Six (1949)
Voor de vleugels
Hudson was een Amerikaanse automerk dat in 1909 werd opgericht door niemand minder dan dezelfde man die verantwoordelijk was voor warenhuisketen Hudson. Tot en met 1954 hield het bedrijf het vol, waarna het in handen viel van Nash-Kelvinator, het bedrijf achter Nash en Rambler. Hudson kon niet langer zelfstandig doorgaan en de nieuwe eigenaar voegde het merk samen met Nash en Rambler. American Motor Cars (AMC) was geboren. De Super Six Convertible op deze platen, geschoten door AutoWeek-lezer Pascal van Timmeren, is een prachtig voorbeeld van een auto uit een periode waarin de bomen langzaam maar zeker tot de hemel begonnen te reiken.
Geen vinnen, vouwen en vleugels op deze Super Six Convertible uit 1949. De ingetogen bollingen en relatief eenvoudige lijnen van het model zijn nog duidelijk afkomstig uit de jaren veertig. Hudson, dat de naam Super Six al sinds 1917 toepaste, bracht deze derde serie van de Super Six in 1940 als vierdeurssedan, als coupé en als deze convertible op de markt. Geheel volgens Amerikaanse traditie voerde Hudson jaarlijks modeljaarwijzigingen op de auto door en dat betekent dat ook het uiterlijk van de Super Six binnen één generatie behoorlijk kon veranderen. Dit exemplaar stamt zoals gezegd uit 1949, één van de laatste levensjaren van het model. De auto had sinds 1948 een 3,15 meter lange wielbasis, fors meer dan de 3 meter die zich aanvankelijk tussen de voor- en achteras bevond. Dit vrij late model heeft in tegenstelling tot de exemplaren van eerdere modeljaren een aanzienlijk lagere 'bult' op de neus.
Het exemplaar op de foto's kwam in 2009 voor het eerst ons land binnen en legt volgens zijn kentekenregistratie 1.760 kilo in de schaal. Onder de kap houdt zich een 4,3-liter zescilinder schuil, die een bescheiden 123 pk opwekt. Strepentrekker? Welnee, maar in ieder geval een waanzinnige verschijning.
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.