In het wild: Honda Prelude (1980)
Japanse coupé met Nederlandse link
Honda ontwierp eind jaren zeventig een volledig nieuw chassis voor de coupé waarvoor het merk stapels onderdelen van de Accord leende. De auto moest de degens kruisen met de Celica van Toyota. Samen met de Accord van die tijd was deze Prelude een van de eerste auto's met een relatief eenvoudige viercilinder die over stuurbekrachtiging beschikte. Eveneens standaard op de Prelude was een schuifdak, iets dat later op iedere generatie Prelude zou terugkeren.
Deze witte Prelude beschikt over een 80 pk sterke 1.6-liter viercilinder die de auto een topsnelheid van 162 km/h gaf. Wie 13,2 tellen geduld had, had een snelheid van 100 km/h op de klok. Dit exemplaar is - naast de fantastische zijspiegels in Japanse stijl - voorzien van een Hondamatic-automaat. Helaas is roest ook dit exemplaar niet vreemd. In 1982 viel het doek voor de oer-Prelude, die gelukkig opvolging kreeg. In 2001 verdween de laatste, vijfde generatie van de Japanse coupé van de markt.