In het wild: Ford Ranchero (1975)
Twee ton Amerikaans laadvermogen
In Australië kan je bij Holden nog een echte Ute bestellen, maar met het aanstaande vertrek van de Australische Holden-productie lijkt het doek voor de sportieve pick-ups te vallen. Vandaag in In het Wild een van z'n verre verwanten: de Ford Ranchero!
Wat is het? Een Ford Ranchero uit 1975, Ford's inzending voor het destijds zeer populaire Coupé Utility-segment. Eerder schenen we hier al een licht op de Chevrolet El Camino en de veel zeldzamere GMC Sprint. Vandaag is de beurt aan Ford om te laten zien hoe het sportiviteit en een laadbak kon combineren.
Het exemplaar op de foto stamt zoals gezegd uit 1975 en is daarmee een Ranchero van de zesde generatie. Amerikaanse fabrikanten waren in de jaren zestig en zeventig zeer snel met het aanscherpen van modellen. In het ergste geval werd een model jaarlijks van een gewijzigd front voorzien. De zesde - op de Torino gebaseerde - generatie had tussen 1972 en 1974 een grotere, bijna gapende muil. De versie zoals hij vandaag op het podium staat, werd tussen 1974 en 1976 - het eind van generatie zes - geproduceerd. Onder de kap een 5.8-liter grote V8 die dit zo'n twee ton wegende Amerikaanse bouwwerk bedeelde met 191 pk. Achteraan de laadbak - je moet goed kijken - zien we een 427 cubic inches-embleem. Ongetwijfeld later erbij geplakt, 427 cu laat zich omrekenen tot zo'n 7.0-liter. Deze Ranchero is wel leverbaar geweest met een blok van die omvang. Opvallend detail: veelal slurpen dergelijke kolossen LPG, maar daar wil deze Ranchero niets van weten. Benzine slurpen tot het bittere eind.
Hoe bijzonder is-ie? Dergelijke pick-ups zijn toch veelal Chevrolets El Camino.
Hoe staat-ie erbij? Zeer netjes. We zouden ons haar kunnen kammen in het gepoetste chroom.
Wat is-ie waard? We vinden een Amerikaans exemplaar uit 1972 - met de grotere snoet - die voor zo'n 20 mille de jouwe wordt.
Waardering: Geweldige machine. Ogenschijnlijk tientallen meters Amerikaans staal in een zeer nette staat. Hulde.