In detail: Peugeot 908 RC
De nieuwste concept car van Peugeot is een vierdeurs coupé met een wel heel bijzondere, in het midden geplaatste krachtbron. Op de Autosalon van Parijs kan iedereen 'm bekijken.
De Peugeot 908 RC is voorzien van een 5,5-liter V12 HDiF diesel met twee turbo's en twee roetfilters. De motor levert 700 pk en maximaal 1.200 Nm trekkracht. Volgend jaar wordt deze motor gebruikt in de 908 raceauto die de eer van Peugeot gaat verdedigen op Le Mans. Volgens Peugeot haalt de 908 RC met deze motor een topsnelheid van meer dan 300 km/u.
Het studiemodel is ontworpen door Peugeots eigen Centre de Design en heeft een vierdeurs coupé-vorm. De motor is in het midden voor de achteras geplaatst en heeft een blokhoek van honderd graden, waardoor het zwaartepunt laag ligt. Door de stand van de motor is het interieur ver naar voren geplaatst. Voor- en achterin zijn Daar baden de inzittenden het buitenlicht want de 908 heeft een glasoppervlak van drie vierkante meter. Verder hebben ze de beschikking over zaken als vier gescheiden klimaatzones, een gekoeld dashboardkastje en een MP3-speler. Verder is gebruik gemaakt van grijs leder en zijn er eikenhouten details.
Peugeot heeft de katachtige vorm van de auto overal doorgezet. Zo hebben de koplampen wanneer ze branden de vorm van ogen; binnenin is de vorm van pupillen nagebootst. De achterlichten hebben, wanneer ze worden gebruikt – de vorm van uitgeslagen klauwen. Verder zijn alle luchtuitlaten niet voor de sier aangebracht. De exemplaren in de voorschermen voeren de koellucht van de achter de grille geplaatste radiator af. In de achterstijlen zitten koelsleuven voor de motor en de openingen in de achterschermen koelen de tussenkoelers van de turbo's.