Hyundai Santa Fe: excentriek en altijd geëlektrificeerd vanaf €60.000
Als plug-in voordeliger en tot ruim 60 kilometer elektrisch bereik
De nieuwe Hyundai Santa Fe is wat design betreft een regelrechte aandachtstrekker. Het is die splinternieuwe en in Nederland altijd geëlektrificeerde Santa Fe die nu in Nederland op de prijslijst is gezet. De nieuwe Hyundai Santa Fe is er als hybride vanaf een kleine 60 mille en als plug-in hybride is hij slechts enkele honderden euro's duurder. Bij gelijke uitvoering is de plug-in zelfs voordeliger.
De tijd dat modellen van Hyundai ingetogen voor de dag kwamen met een design dat vrijwel niemand tegen de haren in zou strijken, ligt al lang achter ons. Het merk heeft de afgelopen jaren bergen zelfvertrouwen opgebouwd en dat resulteert in modellen die meer dan eens een gedurfde jas aangemeten krijgen. Kijk maar eens naar de Ioniq-modellen, maar ook zeker naar de Kona. De medio vorig jaar gepresenteerde en nu in Nederland op de prijslijst verschenen nieuwe Hyundai Santa Fe is overladen met invloeden van de Seven Concept en is dus op zijn zachtst gezegd ook een opvallende verschijning. De even hoekige als grote SUV is er in Nederland vanaf €59.595.
Hybride
Die vanafprijs van €59.595 geldt voor een als instapversie Comfort uitgevoerde Hyundai Santa Fe met een hybride aandrijflijn. Die is opgebouwd uit een 158 pk en 265 Nm sterke 1.6 T-GDI benzinemotor die bijval krijgt van een 60 pk en 265 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 215 pk en 367 Nm. De 1.900 kilo zware Santa Fe met deze hybride aandrijflijn heeft altijd voorwielaandrijving en is ook altijd uitgevoerd als zevenzitter. Vanuit stilstand zit je er in 9,6 tellen mee op een snelheid van 100 km/h. Hij is er behalve als Comfort ook als rijker uitgeruste Comfort Smart, Premium en Premium Sky.
Plug-in hybride
Voor wie een hybride Hyundai Santa Fe niet geëlektrificeerd genoeg vindt, heeft Hyundai ook een plug-in hybride aandrijflijn op de menukaart staan. De 4,83 meter lange SUV met plug-in hybride hardware heeft dezelfde 158 pk sterke 1.6 T-GDI als de hybride variant, maar die wordt gecombineerd met 91 pk en 304 Nm aan elektrokracht. Het systeemvermogen ligt met 252 pk en 367 Nm dan ook hoger dan dat van de hybride variant. Deze plug-in heeft een 13,8 kWh accupakket dat met maximaal 7,2 kW vol te laden is. De 0-100-sprint duurt 9,3 tellen, de topsnelheid bedraagt net als die van de hybride Santa Fe 180 km/h De elektrische actieradius is vastgesteld op een bruikbare 62 kilometer. Uiteraard ligt het wagengewicht wel hoger. Met zes zitplaatsen legt hij namelijk 2.075 kilo in de schaal, als zevenzitter 2.090 kilo. Wacht, twee configuraties? Zeker!
De plug-in hybride Hyundai Santa Fe is er namelijk als zeven- én als zeszitter. De zevenzitter is leverbaar vanaf de Comfort Smart-uitvoering en kost €59.995. Daarmee is de plug-in hybride Santa Fe slechte €400 duurder dan een hybride Santa Fe, en daar krijg je ook nog eens een hoger uitrustingsniveau voor. De hybride Santa Fe is bij gelijke uitvoering zelfs duurder (Comfort Smart: €61.995). Dat heeft-ie uiteraard te danken aan zijn op papier lagere CO2-uitstoot en dus kleinere 'bpm-boete'. De Santa Fe-met-stekker is er ook met zes zitplaatsen. Dan ben je echter direct aangewezen op topuitvoering Black Line (€68.995).
Prijzen Hyundai Santa Fe (mei 2024)
Motor | Aandrijving | Vermogen | Zitplaatsen | Uitvoering | Vanafprijs |
1.6 T-GDI HEV (Hybride) | Voor | 215 pk - 367 Nm | Zeven | Comfort | €59.595 |
1.6 T-GDI HEV (Hybride) | Voor | 215 pk - 367 Nm | Zeven | Comfort Smart | €61.995 |
1.6 T-GDI HEV (Hybride) | Voor | 215 pk - 367 Nm | Zeven | Premium | €65.995 |
1.6 T-GDI HEV (Hybride) | Voor | 215 pk - 367 Nm | Zeven | Premium Sky | €67.990 |
1.6 T-GDI PHEV (Plug-in hybride) | Voor en achter | 252 pk - 367 Nm | Zeven | Comfort Smart | €59.995 |
1.6 T-GDI PHEV (Plug-in hybride) | Voor en achter | 252 pk - 367 Nm | Zeven | Premium | €63.995 |
1.6 T-GDI PHEV (Plug-in hybride) | Voor en achter | 252 pk - 367 Nm | Zeven | Premium Plus | €67.495 |
1.6 T-GDI PHEV (Plug-in hybride) | Voor en achter | 252 pk - 367 Nm | Zeven | Black Line | €68.995 |
1.6 T-GDI PHEV (Plug-in hybride) | Voor en achter | 252 pk - 367 Nm | Zes | Black Line | €68.995 |
Uitrusting
De Comfort geheten basisversie staat op 18-inch lichtmetaal, heeft een 12,3-inch infotainmentsysteem met navigatie, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera, cruisecontrol met stop&go-functie, een inductielader, stoelverwarming voor en een verwarmbaar stuurwiel. Het instrumentarium is in deze variant niet volledig digitaal (4-inch display). Meer standaard verwennerij komt in de vorm van over drie zones gescheiden klimaatregeling, welkomstverlichting, Highway Driving Assist, een regensensor, parkeerpiepers rondom, automatisch grootlicht en een elektrisch bedienbare achterklep.
De Comfort Smart-uitvoering voegt daar onder meer Blind Spot Collision-Avoidance Assist, elektrisch verstelbare voorstoelen, lederen bekleding, een volledig (12,3 inch) digitaal instrumentarium, fraaiere bekleding aan de binnenkant van de raamstijlen, sfeerverlichting, privacy glass, een met leer bekleed stuurwiel, suède hemelbekleding, getinte ruiten en zonwering in de achterportieren aan toe. De Santa Fe Plug-in Hybrid in Comfort Smart-trim staat daarbij op 20-inch lichtmetaal, maar moet het zonder de suède interieurafwerking doen.
De Premium heeft ongeacht de gekozen motorversie 20-inch wielen, maar heeft daarnaast ook zaken als Blind Spot View Monitor, een digitale binnenspiegel, een head-up display en geventileerde stoelen voorin. Een 220v-aansluiting? Aanwezig. Evenals dakrails, Highway Driving Assist 2, verwarmbare zetels achterin, een 360-graden-camera en automatische hoogteregeling achter. Vanaf deze uitvoering hebben ook de plug-in hybride Hyundais Santa Fe suède interieurafwerking. De Premium Sky-uitvoering voegt daar op zijn beurt nog voor een glazen schuif-/kanteldak en achter een vast glazen dak aan toe.
Subtopper Premium Plus brengt een uitgebreid audiosysteem van Bose, twee inductieladers voorin, elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, een elektrisch verstelbaar stuurwiel met geheugenfunctie, Digital Key 2 én speciale deurlijsten aan toe. Topversie Black Line herken je aan - de naam wijst er al op - 20-inch zwart lichtmetaal en een reeks zwarte uiterlijke accenten. Ook aanwezig op deze variant: nappa-lederen bekleding, voorstoelen met lounge-modus, skidplates én - opvallend - een handgreep in de C-stijl zodat je makkelijker het dak kunt bereiken.
De nieuwe Hyundai Santa Fe staat vanaf de zomer bij de dealers. Hier en hier lees je meer over de uitgesproken en bovenal hoekige nieuwe Santa Fe.