Hyundai Elantra N: supersportieve sedan
Hardcore met handbak
Terwijl wij Europeanen de Hyundai i30 N kregen voorgeschoteld, keek de rest van de wereld jaloers toe. Nu zijn de zaken omgedraaid, want dit is de Elantra N.
Helemaal correct is het bovenstaande niet. In onder meer Noord-Amerika staat sinds de introductie van ‘onze’ i30 N immers ook de Hyundai Veloster N klaar, die wij in Europa niet kennen. De nieuwe Elantra N is echter veel praktischer dan die opmerkelijke, asymmetrische coupé. De coupé, gebaseerd op de reguliere Elantra, is maar liefst 4,66 meter lang.
Net als bij de reeds bekende N-modellen zorgt een 2,0-liter viercilinder turbomotor voor de aandrijving. Met 280 pk en 393 Nm is die net iets krachtiger dan het blok dat in de sterkste i30 ‘N2’ dienst doet. In dat model levert de motor 275 pk en 353 Nm. Bovendien is er via een soort overboost-functie tijdelijk 290 pk beschikbaar. Waar ‘onze’ i30 N Fastback 6,1 seconden nodig heeft voor het sprintje van 0 naar 100 km/h, heeft de Elantra N aan 5,3 tellen genoeg. De topsnelheid ligt net als bij het Europese equivalent op 250 km/h.
Wie vreest voor het einde van de handbak krijgt even respijt, want de Elantra N wordt gewoon met drie pedalen geleverd. Wie dat niet wil, kan een razendsnelle DCT-automaat bestellen.
Om al die kracht op een goede manier het asfalt te krijgen, is de Elantra N uitgerust met een elektronisch sperdifferentieel. Hyundai voorziet in een stel krachtige remmen en past uiteraard het onderstel aan. Aan de buitenkant zien we de bekende N-aanpak, in het geval van de gefotografeerde auto onderstreept door de typische babyblauwe kleur. Een zwarte neus, agressief aangeklede bumpers en grote wielen laten het van huis uit al scherpe Elantra-ontwerp nog agressiever uit de verf komen.