Honda Tourer komt half april
De Honda Accord Tourer beleefde in Genève zijn wereldpremière. Intussen hebben we de eerste rij-impressie gemaakt en op 19 april staat hij bij de dealers.
De Accord sedan is bezig zijn naam te vestigen. Zo zagen we al in AutoWeek no. 12 dat hij als beste uit de strijd kwam in een vergelijking met vier concurrenten. Honda was er dan ook alles aan gelegen om ook de stationwagenversie net zulke goede rijkwaliteiten te geven als de sedan. Omdat de wielbasis 50 mm is verlengd, de overhang achter 35 mm langer is en het gewicht van de Tourer 80 á 100 kg meer bedraagt, is er veel aandacht besteed aan het onderstel. De Tourer is niet alleen vanaf de B-stijl compleet verschillend van de sedan, maar ook de achterwielophanging is speciaal ontwikkeld. Door de multilink wielophanging zo horizontaal mogelijk te bouwen en een speciale platte benzinetank (met dezelfde inhoud als bij de sedan: 65 liter) toe te passen, is de laadvloer niet alleen breed (1,31 m), maar ook laag (tildrempel 57 cm) mooi laag.
Honda heeft de Tourer als eerste stationwagen ter wereld een elektrisch op afstand bediende achterklep gegeven. Met een druk op de knop kan hij worden geopend of gesloten. De klep heeft een beveiliging, die ervoor zorgt dat wanneer hij weerstand ondervindt, weer terugbeweegt in de uitgangspositie om te zorgen dat er geen vinger(tjes) of goederen klem komen te zitten.
De achterbank kan worden neergeklapt in één beweging. Wanneer de rugleuning via de brede knop bovenop wordt ontgrendeld en naar voren getrokken, klapt de hoofdsteun naar voren en klapt vervolgens de zitting voorover tegen de rugleuning van de voorstoel, zodat de achterbankleuning een mooi vlak verlengstuk van de laadvloer vormt. Die heeft dan een lengte van 1,82 m. De inhoud van de bagegeruimte is normaal gesproken 576 liter en met neergeklapte achterbank 921 liter. De bagageruimte is keurig afgewerkt met ophanghaakjes en een 50 litervak onder de vloer, waarin ook TireFit is geplaatst, zodat het reservewiel acherwege kon blijven.
De Tourer is net als de sedan leverbaar met twee motoren: de 2.0 i-VTEC met 155 pk en een maximum koppel van 190 Nm bij 4500 tpm en de 2.4 i-VTEC met 190 pk en een koppel van 221 Nm bij 4500 tpm. De 2.0 kan worden gecombineerd met een vijfversnellingsbak of vijftraps automatische transmissie. Voor de 2.4 is naast de vijftraps automaat ook een handgeschakelde zesbak beschikbaar. In september wordt Honda's langverwachte 2,2-liter common-rail dieselmotor geïntroduceerd op de IAA. Die zal alleen met handgeschakelde 5-bak leverbaar zijn vanaf eind december.
Als de Tourer op 19 april bij de Nederlandse dealers arriveert, is dat niet alleen met dezelfde aandrijflijnen maar ook in dezelfde uitvoeringen als de sedan, waarbij het verschil in prijs steeds € 2200 is.
Prijzen Accord Tourer
2.0i Comfort € 30.190
2.0i Sport € 32.320
2.4i Type-S € 36.040
2.4i Executive € 38.060