AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Honda scoort top 4 in Tevredenheids Trofee
160
De meest tevreden autorijders rijden in een Honda Jazz. En ook drie andere modellen van het Japanse automerk scoren topplekken in de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Dit jaar werd het grootste autoconsumentenonderzoek in Nederland voor de tiende keer gehouden. Sterkste merk is Mini en de Subaru-dealer scoort de hoogste klanttevredenheid.
Honda doet het als merk al jaren meer dan goed in de Tevredenheids Trofee. Dit jaar is de overmacht overweldigend; de eerste vier modellen in de totaaluitslag zijn allemaal van Honda. Ook Toyota-rijders blijven, ondanks de grote terugroepacties van het afgelopen jaar, tevreden. Toyota staat zelfs met vijf modellen in de top-25.
Dit jaar zijn er ook enkele nieuwe modellen met opvallend goede scores. De Peugeot 3008 onderscheidt zich als hoogste binnenkomer op een achtste plaats. Sommige al wat langer beschikbare modellen boeken ook vooruitgang. De Renault Laguna, vorig jaar nog op de 46ste plaats, steeg naar 24.
Merk Mini, dealer Subaru
De Japanse automerken zetten met 12 van de 25 hoogst scorende modellen nog steeds de toon als het gaat om algehele tevredenheid. Maar de hoogste totaalscore is voor het merk Mini, gevolgd door Honda, Lexus en Subaru. Ook is er deze keer een prijs voor de beste dealerorganisatie. De dealers van Subaru blijken de meest tevreden klanten te hebben. Naaste concurrenten zijn de dealers van Lexus, Toyota, Volvo en Honda. Van de Europese merken manifesteren vooral Volvo en Mercedes-Benz zich goed, zowel op modellen- als op dealerniveau.
Geen slechte auto's meer
De AutoWeek Tevredenheids Trofee viert dit jaar zijn 10-jarig bestaan. Opvallend in al die jaren is dat de verschillen tussen het hoogst en het laagst scorende model steeds kleiner worden. Goos Eilander, directeur van het uitvoerende marktonderzoeksbureau Trendbox, verklaart dat als volgt: "Het is wel vaker gezegd: er zijn geen slechte auto's meer. In termen van ons onderzoek vertaald: er zijn eigenlijk geen auto's meer waar de berijders echt ontevreden over zijn."
170.000 participanten in 10 jaar
De betrokkenheid van de lezers van AutoWeek bij dit onderzoek is altijd groot. Jaarlijks vullen duizenden automobilisten de uitgebreide vragenlijst via internet in, in de tien jaar nu ruim 175.000 lezers in totaal. Normaal gaat het om auto's van de twee voorgaande bouwjaren, maar voor deze jubileumuitgave zijn ook eigenaren van auto's uit 2001 t/m 2007 voor deelname uitgenodigd. De resultaten van beide groepen werden apart verwerkt.
Modellenuitslag 2010
Hieronder de uitslag van auto's van de bouwjaren 2008 en 2009. De volledige uitslag is te lezen in AutoWeek nummer 42 en nummer 43, die respectievelijk vanaf woensdag 20 oktober en woensdag 27 oktober in de winkel liggen. De uitslag is binnenkort ook beschikbaar via www.autoweek.nl.
Categorie: mini/compact
1. Honda Jazz
2. Honda Insight
3. Daihatsu Cuore
Categorie: compacte middenklasse
1. Mini One/Cooper
2. Toyota Prius
3. BMW 1-serie
Categorie: middenklasse
1. Honda Accord
2. Mercedes-Benz C-klasse
3. BMW 3-serie
Categorie: executive
1. BMW 5-serie
2. Volvo V70/XC70
3. Mercedes-Benz E-klasse
Categorie: MPV
1. Peugeot 3008
2. Ford S-Max
3. Toyota Verso
Categorie: SUV
1. Honda CR-V
2. Mitsubishi Outlander
3. Nissan Qashqai
Over-all klassement:
1. Honda Jazz
2. Honda Insight
3. Honda CR-V
merken- en dealeruitslag 2010
merken | dealers | |||||
indexscore | score | |||||
1. | Mini | 104,7 | 1. | Subaru | 75 | |
2. | Honda | 103,8 | 2. | Lexus | 73 | |
3. | Lexus | 103,3 | 2. | Toyota | 73 | |
3. | Subaru | 103,3 | 2. | Volvo | 73 | |
5. | Mercedes-Benz | 103,1 | 2. | Honda | 73 | |
5. | Toyota | 103,1 | 6. | Mercedes-Benz | 72 | |
5. | BMW | 103,1 | 6. | Saab | 72 | |
8. | Mazda | 102,8 | 8. | Suzuki | 71 | |
9. | Lancia | 101,4 | 9. | Skoda | 70 | |
10. | Volvo | 101,3 | 9. | Daihatsu | 70 | |
11. | Mitsubishi | 100,8 | 9. | Mazda | 70 | |
12. | Audi | 100,7 | 12. | BMW | 69 | |
12. | Daihatsu | 100,7 | 13. | Mitsubishi | 68 | |
14. | Dacia | 100,3 | 14. | Hyundai | 67 | |
15. | Fiat | 100,1 | 14. | Fiat | 67 | |
16. | Skoda | 99,9 | 14. | Mini | 67 | |
17. | Renault | 99,4 | 17. | Peugeot | 66 | |
18. | Nissan | 99,2 | 17. | Alfa Romeo | 66 | |
19. | Saab | 99,1 | 17. | Renault | 66 | |
20. | Volkswagen | 98,9 | 17. | Seat | 66 | |
21. | Hyundai | 98,8 | 21. | Nissan | 65 | |
22. | Seat | 98,7 | 22. | Citroen | 63 | |
22. | Suzuki | 98,7 | 22. | Ford | 63 | |
24. | Ford | 98,3 | 24. | Kia | 62 | |
25. | Peugeot | 98,0 | 24. | Dacia | 62 | |
25. | Alfa Romeo | 98,0 | 26. | Opel | 60 | |
27. | Citroën | 97,4 | 26. | Volkswagen | 60 | |
28. | Kia | 95,0 | 28. | Audi | 59 | |
28. | Opel | 95,0 | 29. | Lancia | 57 | |
Gemiddeld | 67 | |||||
Lees ook
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Nieuws
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Opvolger plug-in pionier tegen populairste PHEV van nu: Mitsubishi Outlander PHEV vs. Skoda Kodiaq
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws