Honda Prelude komt terug, ook naar Nederland

'De markt is overspoeld met SUV's, wij geloven dat er ruimte is voor écht leuke auto's

105 reacties

Video

De nieuwe Honda Prelude bestaat vooralsnog enkel nog als studiemodel, maar moet binnen nu en een paar jaar ook in Nederland te koop zijn!

In de loop der jaren is Honda in Europa een hoop modelnamen verloren. We noemen ooit bekende modellen als de Accord, de Legend en de CR-X, maar ook de Prelude. Wie de Prelude mist, kan uitkijken naar zijn terugkeer. In 2023 toverde Honda tijdens de Japan Mobility Show de Prelude Concept uit de hoge hoed en Honda geeft nu prijs dat het de auto daadwerkelijk in productie neemt. Daarbij hebben we extra goed nieuws: hij komt ook naar Nederland!

De Prelude Concept naast de eerste hybride Honda ooit: de Insight.

Dat de Honda Prelude definitief terugkeert, maakt het merk bekend tijdens een feestje waar het viert dat het 25 jaar geleden zijn eerste hybride model op de markt bracht. Niet bij ons, maar wel in Japan en in de Verenigde Staten: de Insight, dat driedeurs hybride druppelvormige dotje dat toen hij in 1999 uitkwam de meest aerodynamische auto ter wereld was. Die Insight was er niet alleen met een cvt, maar tevens met een handbak. Honda’s hybride avontuur begon in Nederland pas in 2004 met de Civic IMA (Integrated Motor Assist) met handbak. Later volgden de in zekere zin als een Prius gevormde tweede generatie Insight, de populaire Civic Hybrid en hybride versies van onder meer de CR-V. Inmiddels heeft elke Honda die je in Europa kunt kopen met uitzondering van de Civic Type R een hybride aandrijflijn.

Het haakje met de Prelude? Ook die krijgt in Europa een hybride aandrijflijn. Technische specificaties zijn er nog niet, maar reken er maar op dat hij minstens de aandrijflijn van de hybride Civic e:HEV krijgt. We verwachten dus op zijn minst een vermogen van 184 pk. Als Honda zich helemaal historisch verantwoord gedraagt, hang het de 204 pk sterke hybride aandrijflijn van de huidige Accord er in.

De eerste generatie Honda Prelude.

De Prelude was immers altijd meer Accord dan Civic. Zo deelde de eerste generatie Prelude – die 45 jaar geleden op de Europese markt kwam – onder meer motor en versnellingsbak met de toen actuele Accord, al kreeg hij wel een volledig eigen chassis. In 1982 moest dit model het stokje overdragen aan de tweede Prelude, die in Nederland door Bassie en Adriaan extra bekend werd. Dat was tevens de generatie die de klapkoplampen bij het model introduceerde. Er volgden nog drie generaties, maar inmiddels is het al jaren klaar voor de Prelude.

Dat de Honda Prelude een coupé wordt, is logisch, maar tegenwoordig toch verrassend. Er zijn tegenwoordig best wat SUV’s of cross-overs die de naam van een coupé uit het verleden dragen: denk aan de Alfa Romeo Junior of de Ford Puma. Ook opvallend: tijdens het ontwerpen van de Prelude Concept heeft Honda geen verwijzingen naar eerdere Preludes in het ontwerp gestopt. AutoWeek sprak met Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer en onder meer projectleider van de Civic en Prelude, en hij maakt duidelijk waarom dat is.

"De Prelude Concept is helemaal niet ontwikkeld als opvolger van de Prelude. We wilden een auto maken die moet voldoen aan de vraag naar iets dat er nog niet is. Naar een auto die mensen willen hebben. Iets spannends. De markt is overspoeld door SUV's. Ik geloof dat er ruimte is voor een ander, spannender model. Een auto die écht leuk is om te rijden, maar die ook zuinig is en zo past bij de huidige tijd. Toevallig bleek tijdens de ontwikkeling dat de auto waaraan we werkten goed aansloot bij de waarden van de Prelude. Het bleek er een goede, moderne interpretatie van te kunnen zijn." Hoe Honda gaat zorgen dat de Prelude ook daadwerkelijk sportief voelt en rijdt? "We besteden veel aandacht aan de rijbeleving. Denk daarbij naast dynamische rijeigenschappen aan het geluid in het interieur."

Verwacht overigens niet dat het uiterlijk van de definitieve Prelude straks sterk van deze Prelude Concept afwijkt. Feitelijk is het nauwelijks een studiemodel. "Toen we de auto in 2023 in Japan toonden, hadden we al besloten om daarvan een productieversie uit te brengen", gaat Yamagami verder. Hij bevestigt de vermoedens van AutoWeek dat de Prelude zijn basis gaat delen met de Civic. Kostentechnisch komt het anders niet uit. De Prelude levert immers geen enorme verkoopaantallen op. Daar is de auto ook niet voor bedoeld; het wordt een echte smaakmaker. Wanneer hij naar Europa komt? De Prelude gaat in 2027 in productie, zo zegt Yamagami tegen AutoWeek. Waarschijnlijk komt hij pas daarna onze kant op. De nieuwe Prelude wordt niet de eerste hybride coupé van Honda op de Nederlandse markt, want dat was de CR-Z. Diens voorganger - de eerste Insight - is hier officieel niet geleverd.

In bijgaande video heeft ondergetekende het om onverklaarbare reden meermaals over de 'Ekkert'. Laat dat vooral als 'Accord' je gehoorgang binnensluipen. 

Honda Prelude Concept Lars
Honda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude ConceptHonda Prelude Concept

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.