Honda ontwerpt nieuwe passagiersairbag

Amerikaans stukje techniek

Honda airbag crash USA
Honda airbag crash USAHonda airbag crash USAHonda airbag crash USAHonda airbag crash USAHonda airbag crash USA

Hoewel Honda natuurlijk uit Japan komt, mogen de techneuten in het Amerikaanse Ohio aan de slag met een nieuw stukje veiligheidstechniek. De focus ligt bij de nieuwe airbags op frontale ongelukken vanuit een schuine hoek.

Hoewel de focus dus op frontale ongelukken vanuit een schuine hoek ligt, moeten de nieuwe airbags die uit toekomstige Honda-dashboards gaan ploffen breder inzetbaar zijn. “Er zijn heel veel scenario’s waarbij deze nieuwe airbags beter tot hun recht komen.” De nieuwe airbag bestaat als het ware uit vier hoofddelen: twee zijdelen die als eerste uitvouwen en de grootste klappen opvangen en het middelste gedeelte dat daarna volgt. Dit gebeurt uiteraard vlak na elkaar. Zoals op de foto te zien is, neemt de airbag in tegenstelling tot huidige varianten flink in formaat toe.

Honda’s team deed een groot onderzoek voorafgaand aan de ontwikkeling van dit nieuwe stukje techniek. Net als bijvoorbeeld Volvo gingen de techneuten van Honda aan de slag met auto’s waarmee een echt ongeluk was gebeurd. Daarna gingen ze in Raymond (Ohio) aan de slag met alle uitkomsten.

In Amerika overlijden jaarlijks meer dan 37.000 mensen achter het stuur van een auto. De nieuwe airbags moeten al volgend jaar hun weg vinden naar nieuwe Honda’s. Dat zal als eerste in Amerika gebeuren, waarna de rest van het wereldwijde gamma volgt. Hyundai presenteerde vorige week ook een nieuw stukje techniek op het gebied van veiligheid: zijn nieuwe airbag ontvouwt zich tussen de bestuurder en voorpassagier in. 

PRIVATE LEASE Honda

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.