Honda Nederland 2.0
'Als het moet brengen we de auto naar de klant'
- Rob van Ginniken
- Achtergrond
De autowereld is hard getroffen door de coronacrisis. Ook voor Honda is de virusuitbraak uiterst ongelukkig, want begin maart is net de nieuwe vestiging in Capelle aan den IJssel geopend. Na talloze koerswijzigingen in de afgelopen jaren heeft het merk weer gekozen voor een ‘echte’ importeur voor Nederland.
Sinds begin maart heeft Honda weer een importvestiging in Nederland. Door de coronacrisis verloopt de start echter allesbehalve soepel. De kantoren, even buiten Rotterdam, staan na enkele weken alweer vrijwel leeg. Het personeel werkt om besmetting met Covid-19 te voorkomen vanuit huis. Volgens hoofd van de autodivisie Tjeerd Lemstra is het vanzelfsprekend een uitdaging, maar het grote doel blijft staan: Honda moet in ons land weer groeien nu de elektrificatie van de modellenlijn snel vorm krijgt. “Dit jaar hebben we drie geëlektrificeerde modellen, maar dat worden er richting 2022 snel meer.
Er is de komende tijd het nodige nieuws te melden. In Nederland worden die modellen zo snel mogelijk uitgerold, met het oog op de CO2-regels.” De overheidsstimulering van – en daardoor de grote vraag naar – milieuvriendelijke auto’s was ook een cruciaal argument om in Nederland weer ‘dichter op de bal’ te gaan spelen en niet langer grotendeels vanuit de Benelux-vestiging bij Brussel. In de nieuwe situatie speelt dat kantoor in het Belgische Zellik overigens nog wel een rol voor de backofficefuncties. Werk op de achtergrond, waarbij de locatie niet veel uitmaakt. Daarnaast blijft de levering van onderdelen, meldt Lemstra, lopen vanuit Gent, het Europese parts centre van Honda.
“Een belangrijke verandering is bijvoorbeeld dat onze field managers (regiomanagers, RvG) niet langer vanuit Brussel worden aangestuurd, waar ze zich voorheen regelmatig meldden. Nu werken ze vanuit de Nederlandse thuis basis, al is dat momenteel niet letterlijk zo. Maar toch, voor zover mogelijk zijn ze al wel in die nieuwe aanpak begonnen.” De start verloopt moeizaam en Honda Nederland heeft zijn plannen voor de grootscheepse herintroductie noodgedwongen in de ijskast gezet. Alles stond paraat om de guitige Honda E en de nieuwe Jazz met e:HEV-twin-motortechniek te lanceren en de CR-V Hybrid opnieuw onder de aandacht van het grote publiek te brengen.
DESNOODS NAAR DE KLANT
Lemstra: “Het loopt anders, dat zal duidelijk zijn. Geplande evenementen en investeringen in de promotie rond de launch van de Honda E en de nieuwe Jazz zijn uitgesteld. Dat gebeurt alsnog zodra ons land weer in beweging is gekomen. We mikken op juni, als dat lukt. We bereiden ook alternatieven voor om de mensen bij de auto te krijgen. Of de auto bij de mensen. Je moet als importeur op dit moment snel schakelen. Beweeglijk zijn.” De kansen van de autobedrijven – en merkdealers in het bijzonder – hangen goeddeels samen met de economische ontwikkelingen. Lemstra: “Je hoopt op termijn op een inhaalslag. Daarbij verwachten we veel van de Honda E en de Jazz, maar ook de CR-V blijft het goed doen. Ik denk dat onze dealerbedrijven bovengemiddeld sterk zijn.
Het is nu prioriteit om het netwerk overeind te houden. De meeste dealers zijn open, maar er is veel stilstand. De overheid biedt de helpende hand, maar Honda heeft zelf ook maatregelen getroffen rond de liquiditeit van dealers.”
NIEUW HOOFDSTUK HONDA
De Nederlandse Honda-importeur heeft de laatste jaren regelmatig de verhuiswagens zien voorrijden. Samengaan in een Beneluxorganisatie, sterk dalende verkopen, toch op zoek naar een privé-importeur en als tussenstation een nogal basale aanwezigheid nabij Schiphol en nu dus weer een volwaardige importvestiging. In feite maakt het merk een heuse come-back in ons land.
“Honda versterkt positie in Nederland, om de groei verder te doen stijgen”, jubelt het persbericht van Honda. Het eerste is gezien de neerwaartse spiraal amper verwonderlijk, maar een verder stijgende groei? De resultaten zorgen zeker niet voor optimisme. Een blik op de AutoWeek-verkoopstatistieken bewijst dat het vanaf 2009 niet bepaald crescendo is gegaan. De verkopen zijn gedecimeerd. In 2019 zijn er hier en daar weer wat tekenen van leven, maar het is duidelijk dat een gemiddelde verkoop van 74 auto’s per dealervestiging niet houdbaar is. Zelfs niet als je meerekent dat het netwerk intussen flink is afgeslankt. Ook het kleine team in de vestiging bij SchipholRijk had niet meer dan een basisbezetting.
De come-back met een echte importvestiging moet het tij keren, zegt Lemstra. “We mikken zeker op groei, onder andere door weer dichter bij het netwerk te opereren. Door er fysiek te zijn met een permanente en beter bezette vestiging. Voorheen hadden we meer een field team. De rayonmanagers gaan weer vanuit Nederland zelf opereren, niet langer vanuit Brussel. We waren iets te veel toeschouwer. Met de importvestiging komen we ook dichter bij de markt en bij de belangenorganisaties en dergelijke. Zo kunnen we sneller oppikken wat er speelt.”
Honda ziet het als een vervolg op de weg omhoog, die naar eigen zeggen per 2018 is ingeslagen. De verkoopaantallen zijn weliswaar nog altijd bescheiden, maar het merk heeft inderdaad wat meer kleur op de wangen gekregen. Lemstra meent dat het portfolio met geëlektrificeerde modellen van Honda inderdaad ‘een nieuwe start’ mag worden genoemd. “Nederland is in Europa een van de voortrekkers als het gaat om elektrificatie in het bijzonder en milieutrends in het algemeen. Juist op dat gebied komen er steeds meer auto’s beschikbaar bij Honda. Medio dit jaar komen de Honda E en de nieuwe hybride Jazz bijvoorbeeld.
Ook voor daarna zit er het nodige in het vat. Vlak daarna zelfs. Dat geeft ons belangrijke nieuwe kansen in Nederland. De bpm was voor ons een struikelpunt voor wat betreft de prijzen, maar dat wordt nu opgelost met de nieuwe lage-emissiemodellen met nul of een zeer lage CO2-uitstoot.”
HONDA IN NEDERLAND
Volgens Lemstra geeft dat Honda juist een streepje voor. Hij ziet daarin een volgende stap voor het dealernetwerk. “Er is eerder ook nogal wat gebeurd rond onze dealercontracten, maar in feite werken we sinds januari 2019 daadwerkelijk met een afgeslankt netwerk.” Honda telt in ons land nog slechts twintig verkooppunten van dertien ‘contractpartners’. Mag je dan wel van een landelijk netwerk spreken? “Dealers zijn van noord tot zuid en oost tot west te vinden, van Assen tot Heerlen zogezegd.
Inderdaad: Honda is in een aantal regio’s wat ondervertegenwoordigd. Daar is de investering voor een dealer te hoog, maar we werken er dus aan. Het doel is dat er behoorlijk rendement wordt gehaald.” Hoe zijn de rollen verdeeld tussen het hoofdkantoor in het Belgische Zellik en dat in Capelle? “Nederland zal aardig zelfstandig opereren, noem het een écht Honda Nederland. Zellik vormt onder andere het backoffice. Een Nederlandse pr-organisatie komt er op korte termijn niet. Eén stap tegelijk. We kijken eerst naar de verkoopontwikkelingen, maar het ‘ We waren iets te veel toeschouwer’ ziet er goed uit. Als we de wensen vooraf had mogen invullen, hadden wij precies modellen ingevuld als de Honda E en de Jazz Hybrid.”
PIJLERS ONDER NIEUWE START
De Honda E en de Jazz Hybrid zijn de eerste pijlers onder de nieuwe Honda-organisatie in Nederland, naast de CR-V Hybrid en wat er in de toekomst nog achteraan komt. De nieuwe Jazz krijgt, met dank aan een laag aandeel bpm, een prijskaartje van ruim 24 mille. Dat is met in het achterhoofd de geavanceerde en kostbare e:HEV hybride aandrijving niet echt goedkoop, maar wel te overzien. Net als de CR-V Hybrid kan de Jazz grotere afstanden volledig elektrisch afleggen, een belangrijk pluspunt.
Ook niet onbelangrijk is het gegeven dat die gunstige milieueigenschappen van de nieuwe Honda-modellen een troefkaart kunnen zijn bij het dingen naar de gunst van de zakelijke rijder. De ‘CO2-boekhouding’ van onder nemingen wordt tegelijkertijd steeds belangrijker. Overheden en andere grote opdrachtgevers tellen een duurzame bedrijfsvoering zwaar mee wanneer er opdrachten te verdelen zijn. Dat geeft Honda met zijn geëlektrificeerde modellen nieuwe kansen. Dat is ook hard nodig, want het Japanse merk is ondanks zijn voortreffelijke techniek en sterke imago in de afgelopen decennia van de meeste boodschappenlijstjes verdwenen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Honda
