Honda Jazz nu helemaal officieel

Honda Jazz
Honda maakt er een gewoonte van om concept-cars nagenoeg hetzelfde uiterlijk te geven als de productiemodellen. Zo ook met de nieuwe Jazz, die we vorig jaar al te zien kregen, maar pas nu toont de fabrikant de productierijpe versie.

Honda liet vorig jaar in september een concept-car zien van de nieuwe Jazz, die in het thuisland al een tijdje rondrijdt als Fit. Die auto lijkt als twee druppels water op het productiemodel dat vandaag officieel uit de doeken wordt gedaan. Hetzelfde kunstje haalde Honda uit met de nieuwe NSX en de Civic Type-R (die zelfs nog officieel gepresenteerd moet worden), die we voorafgaand aan de onthulling net iets te vaak als studiemodel op allerlei beurzen waren tegengekomen. Daardoor neemt het verrassingseffect behoorlijk af en dat is jammer.

Maar goed, Honda heeft het persbericht van de nieuwe (Europese) Jazz nu eindelijk de deur uit gedaan en daarin lezen we dat de auto 9,5 cm langer is dan z'n voorganger en dat de wielbasis met 3 cm toenam. Volgens Honda heeft de Jazz de meeste been-, schouder- en hoofdruimte in z'n klasse. De bagageruimte meet 354 liter, met de achterbank plat groeit dat naar 884 liter. Dankzij de 'magic seats' achterin kun je de zittingen en leuningen van de stoelen op allerlei manieren op- en neerklappen.

De Jazz staat op een nieuw platform met lichtere componenten en mede daardoor is het totale wagengewicht afgenomen. Nieuwe dempers en een andere geometrie van de voorwielophanginging moeten de rijeigenschappen verbeteren. Dankzij een betere geluidsisolatie is de auto binnenin stiller.

Daarnaast gebruikt Honda in het mooiere materialen. Via het 7-inch touchscreen (er is ook een eenvoudiger 5-inch lcd-informatiescherm) bedien je de meeste functies. De Honda Connect-interface werkt met het Android-besturingssysteem en kan overweg met Mirrorlink, Wifi, Bluetooth, HDMI en usb.

Honda voorziet de nieuwe Jazz - afhankelijk van de uitvoering - van actieve en passieve veiligheidstechnologiën zoals Intelligent Speed Assist, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition System en High-beam Support System. Het City-Brake Active System is standaard op alle versies.

Bij de introductie van de Jazz in de zomer is de auto leverbaar met een nieuwe 1,3-liter benzinemotor van 102 pk, die kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat.

De nieuwe Honda Jazz is te zien op de salon van Genève, die volgende week van start gaat.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (222)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.