Honda gaat voor betaalbaarheid en lage emissies

Honda P-NUT Concept
Honda werpt bij de presentatie van de halfjaarcijfers traditioneel ook een blik in de toekomst. Het Japanse merk belooft in te zetten op betaalbaarheid en lage CO2-uitstoot.
Honda zegt met het oog op de marktontwikkelingen uitgebreid in te zetten op de ontwikkeling van compacte auto's met geavanceerde technologie. Die technologie dient in de eerste plaats om CO2-emissies terug te dringen. "Honda heeft geen toekomst als we de CO2-uitstoot niet terugdringen", aldus CEO Takanobu Ito. Het merk wil deze auto's tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden.
IMA
Honda gaat komend jaar in het thuisland meerdere modellen met IMA-aandrijflijn, zoals we die kennen uit de Civic Hybrid, CR-Z en Insight. De eerste is de Fit Hybrid, een Japanse versie van onze Jazz. Ook van onze Jazz komt zo'n IMA-versie. De volgende Civic Hybrid krijgt de beschikking over sterke lithium-ion accu's van de fabrikant Blue Energy. De introductie is in 2012. Dan komt ook een middelgrote of een grote plug-in hybride op de markt in de Verenigde Staten en Japan.
De benzinemotor blijft echter de hoeksteen van Honda's gamma. Daarom zijn de ingenieurs druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie verbrandingsmotoren en transmissies. Die komen omstreeks 2012 in productieauto's te liggen, belooft Takanobu Ito. In Europa krijgen we bovendien de beschikking over een kleinere dieselmotor. Die krijgen de Europese auto's omstreeks –u raadt het al- 2012 onder de kap.
Elektrisch en waterstof
Ook werkt Honda aan een elektrische auto. Het merk houdt nog een slag om de arm, vanwege de gebruikelijke hobbels: de actieradius en de laadtijd van de accu's. Toch probeert het merk in 2012 de eerste exemplaren in Japan en de Verenigde Staten op de weg te zetten. Honda blijft ook werken aan modellen met waterstoftechnologie. Het testprogramma met de FCX Clarity gaat om die reden volop door.
Het ontwikkelingsbeleid van de fabrikant bestaat uit drie pijlers: de ontwikkeling van geavanceerde technologie, het verbeteren van het productieproces en het veroveren van opkomende markten zoals China en India. Bij het verbeteren van het productieproces speelt de Yorii fabriek in Saitama een cruciale rol: niet alleen is deze productiefaciliteit efficiënter, ook kan Honda hier geavanceerde techniek produceren. Om de opkomende markten goed te bedienen, bouwt Honda terplekke nieuwe fabrieken.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.