Honda en GM samen aan brandstofcel

Honda FCX Clarity
Honda en General Motors slaan de handen ineen en gaan samen aan de slag met het ontwikkelen van de volgende generatie brandstofceltechnologieën.

General Motors en Honda zien de brandstofcel wel zitten. Samen duiken ze de ontwikkelingscentra in voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcelsystemen en technieken voor de opslag van waterstof. Het duo heeft 2020 als richtjaar gesteld om de nieuwe technologieën gereed te hebben.

Beide concerns zijn geen vreemden als het op de brandstofcel aankomt. Volgens de Clean Energy Patent Growth Index staan GM en Honda respectievelijk op de eerste en de tweede plaats op de lijst van aangevraagde brandstofcelpatenten die tussen 2002 en 2012 zijn aangevraagd. Dan Akerson, CEO van General Motors, zegt 'ervan overtuigd te zijn dat dit de beste manier is om de belangrijke technologie te ontwikkelen die de potentie heeft om de afhankelijkheid van olie te beperken'. Honda CEO Takanobu Ito voegt hieraan toe dat 'brandstofcel-elektrische auto's grote voordelen op het gebied van actieradius en de tijdsduur voor het voltanken' bieden.

In 2007 lanceerde General Motors al het Project Driveway-programma. Inmiddels rijdt er een vloot van 119 waterstofaangedreven auto's rond die samen al 5 miljoen testkilometers hebben gemaakt. Honda kwam in 2002 met het Honda FCX-project. Daaruit vloeide onder andere de FCX Clarity voort, een auto die gebruik maakt van de brandstofcel. In 2015 moet de auto een opvolger krijgen, die eerst in de Verenigde Staten en later in Europa wordt gelanceerd. Grappig detail: in 1966 presenteerde GM al z'n eerste waterstofauto. Deze Electrovan (foto 4) was gebaseerd op de GMC Handivan.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.