Honda Element SC prototype
Honda gaat met de Element op de sportieve toer. De originele versie krijgt er een broertje bij en de Element SC proto is de voorloper van de nieuwe versie, die in het najaar op de Amerikaanse markt komt.
Amerikanen hebben de Honda Element op z'n merites weten te beoordelen. Hij was bedoeld voor Generation Y, voor actievelingen, zoals surfers, bikers en skiërs die een betaalbare en praktische auto nodig hebben. Maar er zijn ook heel wat mensen die de Element om zijn goede rijkwaliteiten en ruimte, nog afgezien van de mogelijkheid om de stoelen op twaalf verschillende manieren op te stellen, plat te vouwen en deel te verwijderen. Kortom: niet iedereen zit te wachten op een auto die vooral bedoeld is voor het buitenleven.
Honda presenteerde in New York van de eigenwijze Element het SC Protoype, een versie waarbij de waterdichte stoelbekleding is vervangen door leer en de kras- en waterbestendige met kunststof gecoate vloer is verruild voor een tapijt. Nieuw is ook de middenconsole met opbergvakken voor een mobile telefoon of een MP3-speler. De afwerking van het interieur is in carrosseriekleur. Die is voor de SC in koperkleur.
De SC heeft verder een verlaagd onderstel, grote 21-inch wielen met 245/35-rubber en een verfraaiingset van voor tot achter, waardoor de Element SC lager lijkt dan het origineel. Ook speciale koplampen, een andere grille en voorbumper ontbreken niet.
De SC is de voorloper van de variant die in het najaar als 2007-model op de markt zal komen. Hij zal dan zijn uitgerust met de 2,4-liter i-VTEC-motor, die 10 pk meer heeft dan in het huidige model. Dat extra vermogen is verkregen met een nieuw uitlaatsysteem en nokkenassen met hogere lift.
Verder heeft de SC ook DBW, ofwel een drive-by-wire gasklep. Een vijfversnellingsbak zal standaard worden geleverd en een 5-traps automaat (in plaats van de huidige 4-trapsvariant) zal als optie leverbaar zijn. Schijfremmen rondom, airbags vóór, opzij en gordijnairbags zullen standaard zijn.
Honda noemt de nieuwe versie een 'night performer', kortom een auto om mee naar je favoriete restaurant of theater te gaan, terwijl zijn gewone broertje vooral bij activiteiten in het daglicht zijn nut bewijst.