Honda Asimo kan steeds meer
Twee jaar geleden presenteerde Honda de Accord Hybride en maakte van de gelegenheid gebruik om ook zijn robot Asimo voor te stellen. Intussen is de tweede generatie van Asimo een stuk beweeglijker.
De ontwikkeling van de robot begon in 1986 en met Asimo (Advanced Step in Innovative Mobility) wil Honda zijn positie als aanbieder van mobiliteit verstevigen.
Asimo is de meest geavanceerde robot ter wereld. Hij kan vooruit en achteruit lopen, rond draaien, trappen klimmen, opzij stappen en hij kan zijn evenwicht bewaren op ongelijke oppervlakken en hellingen. Bovendien kan op één been staan en zwaaien tegelijk. De robot kan stemmen en obstakels herkennen en ook kan hij met visual recognition de gezichten herkennen van een geselecteerd aantal mensen. Daardoor is het ook mogelijk dat hij op commando's reageert die met handsignalen worden gegeven.
Honda maakte met Asimo een tournee langs wetenschappelijke instellingen en musea met als doel de robot bij het publiek te introduceren en om studenten te motiveren een studie te volgen in robotics en wetenschap.
Vorig jaar leerde Asimo om te hollen en om niet over obstakels te vallen en intussen kan de tweede generatie van de robot rennen met een snelheid van 6 km/h en simpel kantoorwerk verrichten, zoals het begroeten van bezoekers en het halen van een dienblad met drankjes en het veilig op tafel zetten.
De 1,30 m grote Asimo kan bovendien een karretje met een gewicht van 10 kg duwen en er niet alleen mee voorwaarts lopen, maar het ook opzij en achteruit bewegen.
In de toekomst zal Asimo in staat moeten zijn werk te verrichten dat gevaarlijk is voor mensen, zoals branden blussen en giftige stoffen opruimen. Nog belangrijker zal zijn sociale rol zijn bij de hulpverlening aan invaliden.
PRIVATE LEASE Honda
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Deze elektrische SUV van Honda komt in 2027 naar Nederland

Honda Super-One: kleine elektrische Honda als Super-N naar Europa

Honda NSX is terug met originele V6-benzinemotor

Test: Honda Prelude (2025) – Zijn onderstel smeekt om slingerende rivierdijken




