Honda Accord Tourer
Honda introduceerde in de Jazz al een slim stoelconcept en komt met de nieuwe Accord stationwagen opnieuw met een ingenieuze vondst voor de achterbank. De Accord Tourer wordt in het voorjaar verwacht.
De nieuwe Honda Accord sedan, die in Parijs voor 't eerst te zien was, is goed ontvangen: fraaie vormgeving, mooie afwerking. Dat zal ook moeten opgaan voor de Tourer, de stationwagen van de Accord, die Honda dit najaar al in Japan introduceert en die in het voorjaar in Europa arriveert. Honda gaat 't met de Tourer opnemen tegen de zogenaamde life-style stationwagens van de concurrentie, zoals de Alfa 156 en de Mazda6. Dat is ook wel te zien als we naar de styling van de achterkant kijken die een hoog Alfa-gehalte heeft.
De wielbasis van de Accord is 50 mm verlengde en de totale lengte groeide met 85 mm. Honda past bovendien een unieke achterwielophanging toe, zodat er geen concessies hoefden te worden gedaan aan de vorm en inhoud van de laadruimte. De inhoud bedraagt 576 liter en met de achterbank neergeklapt 921 liter.
De in delen (60:40) neerklapbare achterbank kan in één handbeweging worden 'opgevouwen'. Als je aan de hendel van de leuning trekt, klappen de hoofdsteunen om en gaat de zitting verticaal naar voren. Vervolgens komt de rugleuning horizontaal te liggen en zijn de in de achterbank geïntegreerde veiligheidsgordels uit de weg. Resultaat een vlakke laadvloer. Als je de leuning weer optilt, gaat het hele spul terug in de originele positie.
De achterklep is ook speciaal. Die gaat open en dicht met een druk op de knop van de afstandsbediening. Hij kan ook worden gesloten met een bedieningsknop
onderaan de klep. Hij kan daarnaast altijd met de hand worden bediend en is uitgerust met een aantal veiligheidsvoorzieningen.
De klepopening is behoorlijk breed, zodat laden gemakkelijk gaat en een afsluitbaarvak onder de laadvloer is handig om een koffertje of laptop uit het zicht op te bergen.
Voor de Tourer zijn de 155 pk 2-liter en de 190 pk 2.4-liter i-VTEC-motoren beschikbaar, gecombineert met een 5- en 6-versnellingsbak, of met een 6-traps automaat met Sequential Shift. Standaard is de Accord Tourer voorzien van ABS, EBD en remsassistent, terwijl de 2.4 bovendien is uitgerust met VSA (Vehicle Stability Assist). Tot de standaarduitrusting zullen verder airco met gescheiden regeling voor bestuurder en voorpassagier behoren en voor- zij- en gordijnairbags. Een DVD-nagivatiesysteem met touch screen zal als optie leverbaar zijn.